لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۲

«تمرکز بر ایران و سوریه» در حاشیه نشست داووس


کلاوس شواب، بنیانگذار و رئیس گردهمایی جهانی اقتصاد در داووس، گفته است که ایران و سوریه کشورهایی خواهند بود که در حاشیه این مجمع که از چهارشنبه، دوم بهمن ماه آغاز به‌کار می‌کند، بر آنها تمرکز و در باره آنها گفت‌وگو خواهد شد.

آقای شواب به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است میان ۲۵۰۰ شرکت‌کننده نشست داووس و مقام‌های آمریکا، روسیه و نزدیک به ۴۰ کشوری که گفت‌وگوهای صلح سوریه (نشست ژنو ۲) را در سوئیس آغاز می‌کنند، تبادل دیداری وجود خواهد داشت.

کلاوس شواب در این مورد افزوده است که در مجمع جهانی اقتصاد «رهبرانی با نفوذ در منطقه حضور خواهند داشت، در نتیجه مطمئنم نتایج گفت‌وگوها بر مذاکرات خود ما تاثیر خواهد گذاشت».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید ایران با وجود آنکه دعوت به کنفرانس صلح سوریه موسوم به «ژنو ۲» از آن پس گرفته شده، اما همچنان می‌تواند با بسیاری از بازیگران اصلی برای پایان دادن به بحران سوریه تعامل داشته باشد.

آقای شواب نیز در اين مورد به خبرگزاری آسوشيتد پرس می‌گوید، داووس محل اجتماع نخبگان اقتصادی و سياستمدارانی‌ست که برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ می آيند و فرصت خوبی برای ايران خواهد بود که ديدگاه‌های خود را در مورد آن کشور با ديگران در ميان بگذارد.

گفت‌وگوهای اولیه کنفراس صلح سوريه نیز از روز چهارشنبه آغاز شده و خود نشست در روز جمعه آغاز به کار می‌کند.

روز ۲۹ دی‌ماه دبیر کل سازمان ملل رسما از ایران برای شرکت در کنفرانس صلح سوریه دعوت کرد. آنچه با واکنش آمریکا روبه‌رو شد؛ واشینگتن از ایران خواست تا نتایج نشست ژنو ۱ و تشکیل دولت انتقالی در سوریه را بپذیرد. گروه‌های مخالف دولت اسد نیز تهدید به شرکت نکردن در کنفرانس صلح، در صورت حضور ایران کردند.

تهران گفته است پیش‌شرطی را را نمی‌پذیرد. در نهایت دبیر کل سازمان ملل نیز با بیان اینکه «عمیقا از مغایرت اظهارات مقام‌های ایران با تعهدات اخیرشان دلسرد شده است»، دعوت خود را پس گرفت.

محمد خاتمی هم در زمان ریاست‌جمهوری و هم پس از آن از حاضران در مجمع جهانی داووس بود
محمد خاتمی هم در زمان ریاست‌جمهوری و هم پس از آن از حاضران در مجمع جهانی داووس بود
سرمایه‌گذاری در ایران؛ «هنوز زود است»

اما موضوعات اقتصادی مربوط به ایران در پی تعلیق برخی تحریم‌ها از دیگر مسائلی‌ست که رئیس مجمع داووس در مورد آن‌ها با آسوشیتدپرس سخن گفته است.

کلاوس شواب می‌گوید «هنوز خیلی زود است» که رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه ایران در داووس مذاکراتی را برای سرمایه‌گذاری در این کشور آغاز کنند.

به گفته اشواب در گام نخست آنها باید «اعتماد جامعه جهانی را در مورد احترام خود به توافق اتمی به دست آورند».

از روز ۳۰ام دی‌ماه گام‌های نخست اقدام مشترک برای اجرای توافق اتمی ژنو ۳ آغاز شد. در نخستین روز، غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ایران و برخی تحریم‌ها علیه ایران معلق شدند.

توافق ژنو ۳ به‌عنوان گامی نخستین برای رسیدن به توافقی کامل و همه‌جانبه ذکر شده و طی ماه‌های آینده، فعالیت‌های متقابل به‌صورت داوطلبانه و برگشت‌پذیر انجام می‌شوند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، شخصا در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، شرکت می‌کند. او قرار است در این گردهمایی سخنرانی نیز بکند.

موضوع ۴۴امین مجمع داووس «شکل‌دهی دوباره به جهان: نتایجی برای جامعه، سیاست و تجارت» عنوان شده است.

محمد خاتمی رئیس‌جمهوری وقت از جمله سران حاضر در سال ۲۰۰۴ میلادی در داووس بود، او به عنوان رئیس مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها نیز به مجمع جهانی اقتصاد رفته است. منوچهر متکی، وزیر خارجه وقت نیز هفت سال پیش در این گردهمایی شرکت داشت. اما هنگام برگزاری چهل‌ و یکمین نشست این مجمع -سه دوره پیش- گفته شد که هیچ‌ یک از مقام‌های ایرانی به این نشست جهانی دعوت نشده‌اند.
XS
SM
MD
LG