لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۶

ایران به سازمان ملل طرحی برای «صلح در سوریه» ارائه می‌کند


حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان

ایران می‌گوید طرحی را برای صلح در سوریه به سازمان ملل ارائه می‌کند که به گفته یکی از مقام‌های وزارت خارجه‌اش جزئیات آن «برای هیچ طرف بین‌المللی مشخص نیست و افشا نمی‌شود».

تهران از مهم‌ترین حامیان حکومت بشار اسد به شمار می‌رود. کسی که غرب و عمده کشورهای منطقه خاورمیانه از مخالفان سرسخت او هستند و تشکیل دولتی انتقالی بدون حضور خود او را، برای پایان دادن به جنگ داخلی، خواستار شده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، که ۱۴ مرداد ماه با میخائیل بوگدانف، هم‌تای روس خود در تهران، دیدار و در مورد موضوع سوریه با او گفت‌وگو کرده، گفته است تهران «پس از انجام رایزنی‌های دقیق با دمشق» این «طرح» را به سازمان ملل ارائه می‌کند.

روسیه از دیگر حامیان حکومت اسد است. حضور مقام‌های امور خاورمیانه روسیه در ایران، همزمان با حضور ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در تهران است.

به گفته وزارت خارجه ایران، طرحی که قرار است ارائه شود، بر پایه «طرح چهارماده‌ای ایران» که پیشتر ارائه شده بود، است.

در عین حال خبرگزاری تسنیم از قول حمیدرضا دهقانی، رئیس اداره خاورمیانه وزارت خارجه ایران، می‌گوید این طرح «رسانه‌ای نمی‌شود» چرا که «علل شکست طرح‌ها، رسانه‌ای شدن آنها پیش از توافق طرف‌ها در این زمینه بوده است».

مشخص نیست کشورهای مخالف اسد که می‌‌توانند بر پایان جنگ در سوریه تاثیرگذار باشند، و نیز گروه‌های شورشی، تا چه حد با چنین طرحی موافقت کنند.

همزمان، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی که با ولید معلم دیدار کرده، تاکید کرده است که ایران به حمایت از دمشق ادامه می‌دهد.

جنگ داخلی سوریه که بیش از چهار سال از آغاز آن می‌گذرد تا ۲۵۰ هزار قربانی برجای گذاشته است. این جنگ بر پایه اعتراضاتی عمدتا مسالمت‌آمیز به حکومت اسد برای انجام اصلاحات، که با خشونت گسترده از سوی حکومت و سرکوب آن روبه‌رو شد، شکل گرفت.

حکومت اسد در حال حاضر تنها بر بخشی از سوریه حاکم است در حالی‌که گروه‌های افراطی مانند حکومت خودخوانده اسلامی یا جبهه‌النصره، و نیز دیگر گروه‌های شورشی سوری، همچنین کردهای آن کشور، هر یک بخشی‌هایی از سوریه را در کنترل خود دارند.

XS
SM
MD
LG