لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۰

نتانیاهو: در مورد لغو برجام و گزینه‌های موجود با ترامپ گفت‌وگو خواهم کرد


نخست‌وزیر اسرائیل در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته در مورد لغو توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آینده آمریکا گفت‌وگو خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو می‌گوید «گزینه‌های مختلفی» در این رابطه وجود دارد.

آقای نتانیاهو در مصاحبه‌ای با «۶۰ دقیقه»، برنامه‌ شبکه سی‌بی‌اس، که ۲۱ آذر ماه پخش شده، در پاسخ به این‌که پس از لغو احتمالی «برجام» چه خواهد شد، می‌گوید «گزینه‌هایی که وجود دارد بسیار بیشتر از آن‌چیزی‌ست که فکر می‌کنید» و «من در این مورد [با ترامپ] گفت‌وگو خواهم کرد».

لسلی استال، مجری برنامه در مورد عدم مشارکت دیگر طرف‌های توافق اتمی، در پسابرجام و مشارکت نکردن آن‌ها در اعمال تحریم‌های احتمالی پرسیده است. نتانیاهو دوباره تاکید کرده که «راه‌ها» و «گزینه‌های بسیاری» برای باطل کردن برجام وجود دارد. او می‌گوید «من پنج چیز در ذهنم است». اما جزئیات بیشتری بیان نکرده و افزوده است که نخست قصد دارد در مورد آن‌ها با دونالد ترامپ گفت‌وگو کند.

نخست‌وزیر اسرائیل از مهم‌ترین منتقدان و مخالفان مذاکرات اتمی با ایران و نیز توافقی که در پی آن صورت گرفت، بود. او در مصاحبه تازه خود نیز، اختلافاتش در این مورد با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا را، پنهان نکرده‌است.

از سوی دیگر اما دولت اوباما همواره از توافق اتمی حمایت کرده‌است. دونالد ترامپ اما در جریان کارزار انتخاباتی‌اش و در گرماگرم رقابت‌ها با هیلاری کلینتون، نامزد حزب دمکرات، لغو برجام را یکی از برنامه‌های خود در صورت پیروزی، عنوان کرده بود.

پیروزی ترامپ سبب شد تا شماری از طرف‌های گفت‌وگو با ایران، از جمله اتحادیه اروپا، که اکنون تحریم‌ها علیه تهران را لغو کرده‌اند، در مورد لغو یک‌طرفه توافق اتمی، هشدار دهند.

نخست‌وزیر اسرائیل در عین حال در مصاحبه تازه خود می‌گوید از نظر او ایران «عجله‌ای برای دستیابی به بمب اتمی، قبل از توافق اتمی، نداشت» چراکه از «مجازات‌های مربوط به آن می‌ترسید».

او در بخشی دیگر از پرسش‌ها و پاسخ‌ها مطرح شده اظهار داشته است تنها نکته خوب توافق اتمی این بود که «کشورهای عربی و اسرائیل را به یکدیگر نزدیک کرد».

اشاره نخست‌وزیر اسرائیل به آن‌دسته کشورهای هم‌جوار ایران است که نارضایتی خود از توافقات شکل‌گرفته را، به شکلی، آشکار کرده بوند. عربستان سعودی مهم‌ترین این کشورها به شمار می‌رود؛ روابط پرفراز و نشیب تهران و ریاض، در حال حاضر با بحرانی شدید روبه‌رو است.

نتانیاهو می‌گوید «یک ضرب‌المثل قدیمی‌ وجود دارد که می‌گوید دشمنِ دشمن من، دوست من است».

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، او حتی تلاش نکرده تا به «اتحاد» با عربستان سعودی علیه ایران برسد: «لازم نبود این کار را بکنیم. این [اتحاد] خودش آن‌جا به وجود آمد».

سوریه، روسیه، ایران

از سوی دیگر اما موضوع روسیه و رویکرد احتمالی مسکو در گفت‌وگو با نخست‌وزیر اسرائیل مطرح شده‌است.

روسیه و ایران، به گفته مقام‌های دو طرف، روابطی راهبردی دارند. آن‌ها در عین حال دو متحد اصلی در یکی از بدترین کشمکش‌های اخیر، یعنی جنگ داخلی سوریه به شمار می‌روند و در حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری آن کشور، مستقیما وارد آن شده‌اند.

نتانیاهو می‌گوید «لحظه‌ای که آقای پوتین تصمیم گرفت در سوریه دخالت نظامی بکند، من نزد او رفتم و گفتم: این کاری‌ست که من انجام می‌دهم. در سوریه دخالت نمی‌کنم، اما اگر سوریه بخواهد به ما حمله کند، اگر ایران بخواهد از سوریه برای حمله به ما استفاده کند، آن‌وقت ما جلویش را خواهیم گرفت».

طی سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از حملات هوایی اسرائیل به مواضعی در سوریه منتشر شده‌است. در مورد برخی از این حملات، گفته شده که تجهیزات ارسالی برای حزب‌الله لبنان، یا تجهیزاتی که این گروه در تلاش بوده به لبنان ببرد، هدف قرار گرفته‌اند.

نتانیاهو می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز با گفته‌های او در مورد تلاش برای جلوگیری از چنین درگیری احتمالی موافق بود و در نتیجه دو طرف دست به همکاری‌ها و تعاملات نظامی زدند چون «هیچ‌کسی نمی‌خواهد بین اسرائیل و روسیه یک درگیری غیرعمدی رخ دهد».

XS
SM
MD
LG