لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۴

ایران از سازمان ملل خواست موضوع ویزای ابوطالبی بررسی شود


ساختمان سازمان ملل در نیویورک
ساختمان سازمان ملل در نیویورک

به گزارش خبرگزاری رویترز یک مقام مسئول در سازمان ملل می‌گوید ایران از کمیته «روابط با کشور میزبان» ملل متحد خواسته است تا برای بررسی موضوع صادر نکردن ویزا برای حمید ابوطالبی، جلسه‌ای ویژه ترتیب دهد.

ایالات متحده گفته است برای این دیپلمات ایرانی که به عنوان نماینده این کشور در مقر سازمان ملل در نیویورک معرفی شده، به دلیل «حضور» او در ماجرای گروگانگیری ۴۴۴ روزه کارکنان سفارت آمریکا در تهران ویزا صادر نمی‌کند.

آقای ابوطالبی نقش خود در این موضوع را رد کرده است.

به گزارش رویترز نیکلاس امیلیو، رئیس کمیته «روابط با کشور میزبان»، ۲۵ فروردین گفته است که درخواست ایران، اطلاع دادن موضوع و تشکیل جلسه بوده و هیچ درخواستی برای اقدامی مشخص ارائه نشده است.

وظیفه این کمیته ۱۹ نفره بررسی مسائلی مانند صدور ویزا، مهاجرت و موارد امنیتی است.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه، ۲۴ فروردین، اعلام کرده بود که ایران از آمریکا به دلیل عدم صدور ویزا برای آقای ابوطالبی، شکایت خواهد کرد.

رویترز در عین حال می‌گوید دیپلمات‌ها، مقام‌های رسمی و حتی دانشگاهیان به یاد نمی‌آورند که آمریکا در هیچ زمان دیگری اقدام به صادر نکردن ویزا برای نماینده‌ای در سازمان ملل کرده باشد.

موضوع صادر نشدن ویزا برای آقای ابوطالبی به واکنش‌هایی از سوی ایران نیز انجامیده است.

یک روز پس از آنکه کاخ سفید روز جمعه ۲۲ فروردین ماه اعلام کرد که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل ویزا صادر نخواهد شد، عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه ایران، گفت که تهران «گزینه جایگزینی» برای حمید ابوطالبی در سازمان ملل متحد ندارد.

روز ۲۱ فروردین ماه مجلس نمایندگان آمریکا طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا را تصویب کرد. این طرح باید به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برسد.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد، محمد خزاعی بود که ماموریتش در اسفند ماه سال گذشته به پایان رسید.

حمید ابوطالبی، نماینده معرفی شده در جایگاه او -به گفته برخی منابع- به محافل نزدیک به حسن روحانی و اکبر هاشمی رفسنجانی مرتبط است.

XS
SM
MD
LG