لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۴

۵۷ درصد قبول‌شدگان کنکور امسال دختر هستند


دختران با ۵۷ درصد قبولی در صدر ورودی‌ها به دانشگاه‌های ایران در سال ۱۳۹۵ قرار گرفتند؛ هم شمار دخترانی که برای شرکت در آزمون سراسری ثبت‌نام کرده‌اند و هم شمار قبول‌شدگان در این آزمون بار دیگر به طور محسوسی بیشتر از پسران است.

بنا به آمار سازمان سنجش ایران، از میان داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه‌ها (کنکور)، ۵۹ درصد دختر بودند. آمار نهایی قبول‌شدگان نیز نشان می‌دهد ۵۷ درصد از پذیرفته‌شدگان باز هم دختر هستند.

از این میان، نزدیک به دو برابر از پذیرفته‌شدگان در کنکور تجربی، سه برابر در کنکور هنر و کم‌تر از دو برابر پذیرفته‌شدگان در رشته‌های انسانی، دختر هستند. در گروه ریاضی و فنی، کم‌تر از دو برابر پذیرفته‌شدگان پسر هستند. البته باید این را نیز در نظر گرفت که داوطلبان می‌توانستند هم در رشته اصلی خود و هم در رشته‌های هنر و زبان‌های خارجی شرکت کنند.

در سال‌های گذشته تنها در رشته ریاضی شمار ثبت‌نام و پذیرفته‌شدن پسران بیشتر از دختران بوده‌است
در سال‌های گذشته تنها در رشته ریاضی شمار ثبت‌نام و پذیرفته‌شدن پسران بیشتر از دختران بوده‌است

در سال‌های گذشته نیز کم‌وبیش همین آمار درصدی از ثبت‌نام‌کنندگان و پذیرفته‌شدگان قابل رویت است. برای نمونه در سال ۱۳۹۱، ۶۰ درصد از پذیرفته‌شدگان دختر بودند. در سال ۱۳۹۳ کم و بیش همین شمار درصدی از دختران و پسران در کنکور شرکت کرده بودند.

آماری نمونه از سال ۱۳۹۱، برای مقایسه با سال جاری، نیز نشان می‌دهد که شمار ثبت‌نام‌کنندگان پسران در رشته ریاضی، به‌طور مشخص بیشتر از دختران بوده و بعد در تمام گروه‌های دیگر -تجربی، انسانی، هنر و زبان- دختران، بین تقریبا دو تا سه برابر بیشتر شرکت کرده‌اند.

از سوی دیگر شمار ثبت‌نام‌کنندگان برای شرکت در کنکور سراسری نیز طی سال‌های گذشته سیر نزولی داشته‌است.

در سال ۱۳۹۱ کمی بیشتر از یک میلیون نفر در آزمون سراسری ثبت‌نام کردند، که۶۴۰ هزار نفر دختر و ۴۲۶ هزار نفر پسر بودند. در سال ۱۳۹۳، سی‌هزار نفر کم‌تر برای کنکور آماده شدند و در سال جاری با ریزشی مشخص شمار ثبت‌نام‌کنندگان به ۸۶۰ هزار نفر می‌رسد؛ نزدیک به ۵۱۰ هزار دختر و ۳۵۰ هزار پسر.

افزایش شمار ورودی‌های دختر به دانشگاه‌های ایرانی البته تناسبی با پذیرش زنان در بازار کار و یا فرصت‌های شغلی در کشور ندارد.

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان، در مهر ماه سال ۱۳۹۴، «عدم تعادل جنسیتی» و داشتن «تمایل مردانه» را از مشخصه‌های بازار کار در ایران توصیف کرده بود. شهیندخت مولاوردی گفته بود در ایران نیروی کار اقتصادی زنان «حاشیه‌ای» محسوب می‌شود. ⇦​بیشتر بخوانید

علاوه بر آنچه «تمایل مردانه» در بازار کار توصیف می‌شود، تصویب قوانین برای جلوگیری از اشتغال زنان در برخی اماکن و واحد‌های صنفی یا ارائه‌نشدن فرصت‌های دولتی برابر به هر دو گروه مرد و زن نیز در بی‌کاری زنان بی‌تاثیر نیست.

در سال گذشته آمار نشان می‌داد که مجموع ۵۱.۰۲ درصد از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران «غیرفعال» هستند. نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان زن در کشور بیشتر از ۶۵ درصد است. ⇦​بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG