لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

دیپلمات ایرانی: بر سر انتقال اورانیوم به روسیه توافق شده است


نمونه اورانیوم غنی‌شده ایران در موزه «آستان قدس رضوی»
نمونه اورانیوم غنی‌شده ایران در موزه «آستان قدس رضوی»

خبرگزاری روسی «تاس» از قول یک دیپلمات ایرانی در هیئت مذاکره‌کننده بر سر برنامه اتمی، می‌گوید تهران و قدرت‌های جهانی طرف گفت‌وگو، بر سر انتقال ذخیره اورانیوم غنی‌شده به روسیه توافق کرده‌اند.

خبرگزاری تاس که این خبر را ۱۲ تیر ماه منتشر کرده، می‌گوید این انتقال بر پایه تفاهم لوزان صورت می‌گیرد، که ۱۳ فرودین ماه به دست آمد. در حال حاضر طرف‌ها مشغول گفت‌وگو برای تدوین نحوه اقدامی مشترک برای اجرای آن هستند.

پیشتر، تهران خبرهای مشابه را رد کرده بود.

از جمله در آبان ماه سال گذشته سخنگوی وزارت خارجه ایران گزارشی از روزنامه نیویورک تایمز در مورد «موافقت ایران با انتقال بخشی از اورانیوم غنی‌ شده خود به روسیه» را تکذیب کرده و این خبر را «جوسازی» توصیف کرده بود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی از مقام‌ها و دیپلمات‌ها نقل کرده بود که ایران به طور «ضمنی» موافقت کرده در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با غرب، حجم زیادی از ذخایر اورانیوم خود را به روسیه انتقال دهد.

در دی ماه همان سال جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ایران، گفته بود که آمريکايی‌ها در مذاکرات مسقط پيشنهاد خود برای انتقال ذخایر اورانيوم ایران به روسيه را به محمد جواد ظریف ارائه کرده‌اند.

این گزارش‌ها و تکذیبیه آن از سوی تهران پیش از تفاهم لوزان منتشر شده بود.

اکنون مقام ایرانی طرف گفت‌وگو با خبرگزاری تاس می‌گوید «این توافق به دست آمده و به نظر می‌رسد که بخشی از توافق [جامع] باشد».

پیشنهادها برای انتقال اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج از مرزهای کشور، برای کاهش نگرانی‌های غرب که ظن آن دارند تهران در پی ساخت سلاح هسته‌ای‌ست، پیشتر و در سال‌های گذشته نیز مطرح شده بود. ایران همواره تاکید کرده است که برنامه اتمی‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

تهران تا کنون طرح انتقال اورانیوم غنی‌شده را اجرا نکرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی روزهای گذشته گزارش داده بود که تمرکز مذاکره‌کنندگان ایرانی اکنون متوجه مسئله انتقال اورانیوم غنی‌شده از ایران به خارج از مرزهای آن است.

یک دیپلمات به این خبرگزاری گفته بود اگر تهران با طرح انتقال موافقت کند، مسکو این مواد را در خاک خود تبدیل خواهد کرد و ایران نیز سود زیادی از فروش این مواد به روسیه به دست خواهد آورد.

XS
SM
MD
LG