لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۲

آمریکا ۷۳ مهر ساسانی را به ایران بازگرداند


نمایی از موزه ملی ایران در تهران
نمایی از موزه ملی ایران در تهران

وزارت خارجه ایران می‌گوید دولت آمریکا «۷۳ قطعه باارزش باستانی» از دوره ساسانیان را «عودت داده» که به موزه ملی ایران تحویل داده‌ شده‌است.

آمریکا «داوطلبانه» ایران را از وجود این قطعات در آن کشور باخبر کرده بود.

خبرگزاری‌های ایسنا ۱۹ شهریور ماه گفته‌اند این قطعات «مهر‌هایی» هستند که «از نفیس‌ترین آثار دوره‌ی ساسانی» به شمار می‌روند و «هنوز مشخص نیست متعلق به کدام محوطه‌ی تاریخی‌اند».

خبرگزاری ایرنا نیز به نقل از حسین جابری انصاری، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفته است «این محموله با ارزش باستانی عصر امروز (یک‌شنبه ۱۹ شهریور ماه) طی مراسمی از طرف نماینده وزارت خارجه به رئیس موزه ملی ایران تحویل شد.»

محمدرضا کارگر، مدیرکل اداره موزه‌ها و اموال منقول تاریخی ایران، به خبرگزاری ایسنا گفته است مهر‌های عودت‌داده‌شده، «به صورت پخته شده و عمدتا دارای کتیبه‌ پهلوی ساسانی هستند».

به گفته آقای کارگر نمونه‌ای از بسیاری از قطعات تحویل داده شده در ایران وجود ندارد.

به گفته خبرگزاری‌های ایران بازگرداندن مهرهای دوره ساسانی با «هماهنگی وزارت خارجه ایران» انجام شده‌است.

ایران و ایالات متحده از زمان رخدادهای مربوط به حمله به سفارت آمریکا در تهران در سال ۱۳۵۸، روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده‌اند.

مدیرکل اداره موزه‌های ایران به ایسنا گفته است مهرهای ساسانی در سال ۲۰۰۲ میلادی «و زمانی‌که به صورت غیرقانونی در حال وارد شدن به کشور آمریکا بود، از قاچاقچیان گرفته شده است».

این مقام فرهنگی ایران تاکید کرده که نبود رابطه سبب شده بود تا طی ۱۴ سال گذشته راهی برای بازگرداندن این آثار تاریخی هم وجود نداشته باشد.

محمدرضا کارگر می‌گوید ایالات متحده «به صورت داوطلبانه» ایران را از وجود مهرها باخبر کرده بود.

قرار است از آثار بازگردانده شده طی روزهای آینده رونمایی و برای نمایش به موزه‌های مختلف ایران فرستاده شوند.

XS
SM
MD
LG