لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۰

آمریکا: مذاکرات با ایران در ژنو سازنده بود


وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد، در ژنو میان نمایندگان آن کشور با هیئت نمایندگی ایران، بر سر گفت‌وگوهای اتمی، «سازنده» بود.

در این مذاکرات عباس عراقچی و مجيد تخت روانچی معاونان وزير خارجه ایران و ويليام برنز معاون ارشد و وندی شرمن مدير کل سياسی وزارت خارجه آمريکا همراه با جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، حضور داشتند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفته است مذاکرات سازنده بود، در عین حال افزوده است که جزئیاتی در این مورد ارائه نمی‌کند.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، می‌گوید این گفت‌وگوها در ژنو، پنج ساعت طول کشیده است.

به گزارش ایرنا، «پس از رایزنی‌های فشرده دو طرف پس از برگزاری دو دور مذاکره پایان یافت».

همین خبرگزاری پیشتر از قول یکی از اعضای هیئت ایران گفته بود دیدار ژنو «ادامه رايزنی‌ها در مورد موضوعاتی که طرف‌ها بر سر آن اختلاف دارند و بررسی نحوه نزديک کردن ديدگاه‌ها» انجام می‌شود.

تهران و طرف‌های گفت‌وگو در مورد برنامه اتمی ايران در گروه ۵+‍۱، با پايان مهلت شش ماهه پس از توافق موقت ژنو در سوم آذر، قرار بر این گذاشتند تا مذاکرات را برای چهار ماه ديگر ادامه دهند.

ظرفيت غنی‌سازی از جمله مهم‌ترين موضوعات مورد اختلاف بين طرف‌ها عنوان شده است و طرف‌ها در تلاشند تا در اين مورد در متن توافق نهايی به نتيجه مشترکی برسند.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است شش قدرت (آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا، روسیه و آلمان) و نماینده اتحادیه اروپا پیشاپیش نشست عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر در نیویورک، دیدار می‌کنند.

به گفته خانم هارف، محل این دیدار هنوز مشخص نشده است.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، نیز پیشتر گفته بود مذاکرات اصلی با ۵+۱ در اوايل ماه سپتامبر از سر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز طرف‌های گفت‌وگو احتمالا طی نشست عمومی سازمان ملل نیز در سطح «وزیران خارجه» و نه هیئت‌های پایین‌تر، دیدار خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG