لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

آیا فروش هونداهای «ساخت آمریکا» در ایران ممنوع می‌شود؟


تبلیغات هوندا سی‌آر‌-وی در تهران
تبلیغات هوندا سی‌آر‌-وی در تهران

پس از توافق هسته‌ای بسیاری فکر می‌کردند که پای خودروسازان آمریکایی حداقل توسط شعبه‌های غیر آمریکایی آنها به ایران باز می‌شوند. اما این اتفاق روی نداد و حالا واردات خودروهای غیر آمریکایی که در آمریکا تولید می‌شوند هم احتمالا به ایران ممنوع خواهد شد.

خبرگزاری ایسنا گزارش داده است «در حالی یکی از شرکت‌های داخلی تبلیغات وسیعی برای فروش برخی خودروهای وارد شده از آمریکا همچون هوندا CR-V راه انداخته که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده است. در این رابطه بهتر است شهروندان از خرید این خودروها که شماره‌گذاری نمی‌شوند خودداری کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.»

ایسنا از سوی «برخی کارشناسان» (بدون نام بردن از آن‌ها) نقل قول کرده است که «واردات خودرو از آمریکا به معنای خروج ارز از ایران در جهت ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی است که با توجه به سیاست‌های خصمانه این کشور در قبال ایران در حدود نیم قرن گذشته، این کار برخلاف منطق و مصالح ملی است».

پس از توافق هسته‌ای، تنها صنایع هوایی ایالات متحده مجوز فعالیت با شرکت‌های ایرانی را دریافت کردند.

اما گمان می‌رفت شرکت‌های خودروسازی آمریکایی از طریق شعبه‌هایشان در آسیا و اروپا همکاری خود را با شرکت‌های ایرانی آغاز کنند. حتی برخی رسانه‌های ایران از گفت‌وگوی مدیران جنرال موتورز با ایران خودرو برای تولید محصولات این شرکت در ایران گزارش‌هایی را منتشر کرده بودند.

اما تمام این خبر‌ها با ممنوعیت واردات شورولت‌های ساخته شده در کره جنوبی که برای واردات به ایران ثبت سفارش شده بودند رنگ باخت.

پس از آنکه فرهاد احتشامزاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودروی ایران، گفت که نمایندگی رسمی‌ شورولت مراحل قانونی لازم را در ایران گذرانده و خودروهای آمریکایی شورولت از طریق کره جنوبی وارد بازار ایران می‌شوند، فشار بر وزارت صنعت معدن تجارت برای جلوگیری از واردات خودروهای آمریکایی به ایران افزایش یافت.

از سوی دیگر محمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تسنیم گفته بود «درخصوص ورود خودروهای آمریکایی باید متذکر شد مصوبه ممنوعیت ورود کالاهای آمریکایی منحصر به کالاهای مصرفی بوده که فهرست این اقلام به سازمان توسعه تجارت و گمرک ابلاغ شده است. با توجه به اینکه که خودرو در قوانین ما به عنوان کالای سرمایه‌ای و یا مصرفی با دوام تلقی می‌شود و شامل مصوبه مذکور نیست پس واردات خودرو آمریکایی ممنوعیتی ندارد.»

اما فشارها چنان افزایش یافت که بالاخره وزیر صنعت، معدن و تجارت تسلیم شد و با دستور او مجوز واردات خودروهای آمریکایی، ناگهان لغو، و اسامی‌۲۴ مدل شورلت از فهرست خودروهای مجاز برای ورود به کشور در سال ۹۵ از سیستم ثبت سفارش حذف شد.

وی در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد مجوز این وزارتخانه به ورود خودروی آمریکایی عنوان کرده بود «من خودم نمی‌دانستم که خودروهای آمریکایی وارد شده و اکنون دستور پیگیری دادم و ظاهرا در سال ۹۳ یک شرکت برای ورود خودروهای آمریکایی که از طریق کشور ثالث وارد ایران شوند، از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز نمایندگی گرفته است و اواخر سال ۹۴ هم این مجوز داده شد و البته هنوز نمی‌دانم که این خودرو وارد شده است یا نه. اما به هرحال، یا باید مجوز این شرکت را لغو کنیم یا بگوییم از آن استفاده نکند.»

موضوع شورولت‌های کره‌ای این بار برای هوندا‌های تولیدی در آمریکا تکرار شده است. ابتدا ایسنا در گزارشی خواستار ممنوعیت واردات این خودروهای تولیدی از آمریکا شد و پس از افزایش فشار پلیس هم از شماره‌گذاری این خودرو‌ها که در ایران در حال فروش بودند جلوگیری کرد.

ایسنا گزارش داده بود که شرگت گلرنگ موتور نماینده رسمی‌هوندا در ایران اخیرا تبلیغات وسیعی را در بیلبوردهای سطح پایتخت برای فروش خودروی هوندا CR-V راه انداخته، در حالیکه نگاهی به اطلاعات درج شده روی این خودرو نشان می‌دهد محل تولید آن آمریکا بوده و بنابراین مشمول اقدام پلیس مبنی بر عدم شماره‌گذاری است.

این خبرگزاری اینگونه نوشته بود که حتی روی برچسب اطلاعات نصب شده روی این خودرو کلمه «MADE IN U.S.A» (ساخت آمریکا) درج شده است و عنوان شرکت تولیدکننده این خودرو نیز HONDA OF AMERICA MFG.,INC (شرکت هوندای آمریکا) ذکر شده است.

در ادامه رییس انجمن واردکنندگان خودرو به ایسنا خبر داد که پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا را متوقف کرده است. فرهاد احتشامزاد در این رابطه گفت « حدود ۴۰۰ دستگاه خودروی تولید آمریکا وارد ایران شده که مربوط به برندهای بیامو، تویوتا، ولوو و هوندا است که با کد آمریکا تولید شده‌اند؛ البته پلیس راهنمایی و رانندگی شمارهگذاری این خودروها را متوقف کرده است».

پس از این گفته‌ها محمد جعفری رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرفکنندگان خواستار «هوشیاری» شهروندان شده و از آنها خواسته تا تعیین تکلیف موضوع از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از خرید خودروهای ساخت آمریکا خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG