لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

ایران برای واردات گاز از ترکمنستان توافق‌نامه امضا کرد


مراسم استقبال رییس جمهوری ایران از همتای ترکمنستانی خود در تهران
مراسم استقبال رییس جمهوری ایران از همتای ترکمنستانی خود در تهران
به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، ایران طبق توافق‌نامه‌ای که همزمان با سفر رسمی قربان‌قلي بردی‌محمدوف، رهبر ترکمنستان، به تهران امضا شد، «سالانه ده میلیارد متر مکعب گاز» از کشور ترکمنستان وارد خواهد کرد.

به گفته غلام‌حسین نوذری، وزیر نفت ایران، بر اساس این توافق‌نامه شرکت‌های ایرانی در یک میدان گاز طبیعی ترکمنستان به نام «بلوتون» فعالیت خواهند کرد و در مقابل بخشی از گاز این میدان به ایران صادر خواهد شد. ‌

ایران خود پس از روسیه بزرگ‌ترین ذخایر گاز طبیعی دنیا را دارد، اما تحریم‌های بین‌المللی که به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران گریبان‌گیر تهران شده باعث کندی روند صادرات گاز ایران شده است.

در زمستان سال گذشته پس از این که ترکمنستان فروش روزانه ۲۳ میلیون متر مکعب گاز خود به ایران را متوقف کرد، روابط دو کشور به سردی گرایید و ایران نیز درست در اوج سردی هوا گرفتار کمبود بی‌سابقه گاز شد.

صادرات گاز ترکمنستان به ایران سپس در ماه فروردین سال جاری از سر گرفته شد.

خبرگزاری ایرنا از قول غلام‌حسین نوذری می‌نویسد دو کشور هنوز در مورد بهای گاز صادراتی به توافق نهایی نرسیده‌اند. وزیر نفت ایران به زمان آغاز صادرات گاز ترکمنستان نیز اشاره‌ای نکرده است.

کشور ترکمنستان که بزرگ‌ترین تولیدکننده گاز در منطقه آسیای مرکزی است قرار است یکی از طرف‌های اصلی در پروژه خط لوله «نابوکو» از ترکیه به اتریش باشد.

هدف اصلی از طراحی پروژه نابوکو که گاز را بدون گذر از روسیه از ترکیه به اتریش منتقل خواهد کرد کاستن از وابستگی اتحادیه اروپا به ذخایر گاز روسیه است.

مقام‌هاى اتحاديه اروپا همچنين پيشنهاد كرده‌اند كه گاز كشورهاى شمال آفريقا، عراق و ايران نيز مى‌تواند از طريق اين خط لوله به اروپا ارسال شود.

جمهوری اسلامی مدت‌هاست تلاش می‌کند به مسیر ترانزیت نفت و گاز از کشورهای آسیای مرکزی تبدیل شود، اما ایالات متحده به دلیل نداشتن رابطه دیپلماتیک با ایران همواره به دنبال راه‌های دیگری برای انتقال این کالاها بوده است.

ايران به لحاظ ميزان ذخاير گاز با بيش از ۲۸ تريليون متر مكعب بعد از روسيه در رديف دوم جهان قرار دارد. ايران ۱۶ درصد گاز جهان را در اختيار دارد. اين در حالى است كه توليد روزانه گاز ايران نزديك به ۵۰۰ ميليون بشكه در روز است که از اين لحاظ در رديف هفتم جهان قرار می‌گیرد.
XS
SM
MD
LG