لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۴

ممانعت از خروج عبدالفتاح سلطانی از ایران


عبدالفتاح سلطانی
عبدالفتاح سلطانی
در حالی که قرار بود مراسم اعطای جایزه حقوق بشر نورنبرگ به عبدالفتاح سلطانی، روز یکشنبه برگزار شود، از تهران خبر می‌رسد که از خروج این حقوقدان و وکیل پرونده‌های حقوق بشر، از ایران جلوگیری شده است.

بر اساس گزارش‌های رسیده از ایران، در حالی که آقای سلطانی روز جمعه قصد داشت برای شرکت در مراسم اعطای این جایزه ایران را به مقصد آلمان ترک کند، مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در فرودگاه امام تهران با ممانعت از سفر وی، گفته‌اند که مجوز خروج او از کشور باطل شده است.

آقای سلطانی در همین زمینه به رادیو فردا گفت که بامداد جمعه که به فرودگاه جدید تهران [فرودگاه امام خمینی] مراجعه کرده است پس از انجام همه تشریفات، و عبور از گیت امنیتی و حک شدن مهر خروج در گذرنامه مأموران امنیتی گذرنامه او را گرفته‌اند.

همچنین به آقای سلطانی گفته شده است که وی بر اساس نامه‌ای که در تاریخ ششم مهرماه به فرودگاه ارسال شده، ممنوع الخروج است.

آقای سلطانی در ادامه گفت که پس از آنکه چهار سال و نیم ممنوع‌الخروج بوده و حتی از صدور گذرنامه برای وی امتناع شده، حدود ۱۱ روز قبل با گرفتن نامه از معاونت امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران موفق به گرفتن گذرنامه شده و به او اعلام شده است که مشکلی برای خروج از کشور نخواهد داشت.

وی اضافه کرد، پس از پیگیری‌های به عمل آمده در اداره گذرنامه ریاست جمهوری و معاونت امنیتی دادسرای تهران مشخص شد که قاضی صادر کننده حکم ممنوعیت، در جریان دلیل اصلی این کار نیست و گفته است که پرونده جدیدی برای او درست شده که مقامات دادسرا هم چندان در جریان آن نیستند.

آقای سلطانی این اقدام را بر خلاف مقررات و ضوابط قانونی دانست و گفت: «چنین اقدامی تنها به دلیل آزار شهروندی بوده که با عملکرد برخی مقامات و مسئولان مخالف و از آن انتقاد کرده صورت گرفته است».

این عضو مؤسس کانون مدافعان حقوق بشر آذرماه سال ۸۷ به پاس دفاع داوطلبانه از زندانیان سیاسی و حقوق بشری در ایران، از سوی دست‌اندرکاران کانون جهانی حقوق بشر در نورمبرگ آلمان، برای دریافت هشتمین جایزه این کانون معرفی شد.

مراسم اعطای هشتمین جایزه کانون جهانی حقوق بشر نورمبرگ قرار است یکشنبه ۱۲ مهر ماه جاری، با حضور برخی از چهره‌های سرشناس آلمان از جمله فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه این کشور برگزار شود.

آقای سلطانی از جمله چهره‌های سرشناس سیاسی و حقوق بشری بود که در پی اعلام نتایج بحث‌انگیز ۲۲ خرداد ماه در ایران، دستگیر و راهی زندان شد.

با این حال آزادی آقای سلطانی در شهریور ماه، این امید را برای دست اندرکاران جایزه حقوق بشر نورنبرگ ایجاد کرده بود که وی در مراسم اعطای جایزه شرکت خواهد داشد.

آقای سلطانی چهارم شهریور امسال پس از ۷ هفته بازداشت به قید وثیقه آزاد شده بود.

ممانعت از سفر آقای سلطانی به آلمان واکنش‌هایی را در نورمبرگ به دنبال داشته است و از جمله اولدریش مالی شهردار نورمبرگ که از مقام‌های اصلی کانون جهانی حقوق بشر است، با محکوم کردن این اقدام مأموران امنیتی ایران، گفته است که در اعتراض به جلوگیری از سفر عبدالفتاح سلطانی به آلمان، روز یکشنبه تظاهراتی در این شهر به خاطر او و به خاطر برقراری آزادی در ایران، بر پا خواهد شد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با ابراز ناخرسندی از این اقدام دستگاه امنیتی ایران، این اقدام را «نقض حق آزادی جا به جایی»، دانسته است.

قرار است در غیاب عبدالفتاح سلطانی، جایزه کانون جهانی حقوق بشر به ارزش ۱۵ هزار یورو به معصومه دهقان همسر این حقوقدان سرشناس اعطا شود.
XS
SM
MD
LG