لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

کلینتون: پیش نویس تبادل اورانیوم با ایران تغییر نخواهد کرد


هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون؛ وزیر خارجه آمریکا
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت که ایران باید به طور کامل با پیشنهاد هسته‌ای جدید موافقت کند و تصریح کرد که «این پیشنهاد هیچ تغییری نخواهد داشت».

خانم کلینتون که پس از رایزنی با شماری از مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس، مصر، مراکش و اردن، در یک کنفرانس خبری در مراکش سخن می‌گفت، اضافه کرد که موافقت کامل با این پیشنهاد «یک حرکت محوری برای ایران است.»

این چندین بار در روزهای اخیر است که وزیر خارجه آمریکا سعی در ترغیب مقامات ایران به ارائه پاسخ و پذیرش پیشنهاد هسته‌ای ارائه شده در چارچوب توافقنامه وین کرده است.

بر اساس پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که دو هفته پیش و در قالب پیش‌نویس توافقنامه وین به ایران ارائه شد، تهران باید حدود سه‌چهارم از ۱۵۰۰ کیلوگرم ذخیره اورانیوم خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل بگیرد.

ایران گرچه هنوز به این پیش‌نویس پاسخ رسمی نداده است اما پیش از ارائه پاسخ اولیه به آن، اعلام کرد که با چارچوب کلی آن موافق است ولی خواهان تغییرات زیادی در آن است.

در ایران برخی از مقامات مجلس شورای اسلامی با چنین توافقی مخالف هستند و از جمله علی لاریجانی رئیس مجلس ایران معادله سوخت در برابر سوخت را غیرمنطقی و نوعی «فریبکاری» توصیف کرد.

با این حال سفیر روسیه در تهران به تازگی گفته است که این پیشنهاد نه برای فریب ایران که با هدف حل مسئله هسته‌ای این کشور و تنها به این دلیل ارائه شده که ایران خود از تکنولوژی لازم برای تبدیل اورانیوم با غنای ۳.۵ درصد خود به سوخت مورد نیاز رآکتور تهران برخوردار نیست.

سفیر روسیه در حالی توافقنامه وین را معطوف به حل مسئله هسته‌ای تهران و به نفع ایران ارزیابی کرد که خانم کلینتون گفته است پیشنهاد هسته‌ای جدید با هدف مهار پتانسیل ایران در دستیابی به سلاح هسته‌ای ارائه شده است.

ادامه فشار برای پذیرش کامل

خانم کلینتون در این کنفرانس خبری همچنین افزود که «ما در حال ادامه فشار بر مقامات ایرانی هستیم تا این پیشنهاد را که با چارچوب آن موافقت کردند به طور کامل بپذیرند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت که پذیرش کامل این پیشنهاد می‌تواند نشانه خوبی باشد که که ایران تمایلی به در انزاوا بودن ندارد و متمایل است که با جامعه بین‌المللی همکاری کند.

خانم کلینتون همچنین توصیه کرد که « ایران بهتر است این پیشنهاد را همان طور که هست بپذیرد چرا که ما در آن تغییری نخواهیم داد.»

سخنان خانم کلینتون در شرایطی عنوان شده است که روز دوشنبه محمد البرادعی، مدیرکل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل، از ایران خواست که هر چه سریع‌تر به پیشنهاد مطرح شده در مذاکرات وین پاسخ دهد.

این پیشنهاد مورد حمایت هر شش کشور عضو گروه ۵+۱ که سرگرم گفت‌وگو برای یافتن راه حلی برای موضوع هسته‌ای ایران هستند قرار گرفته است.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می کنند که این کشور در پوشش برنامه اتمی خود، از اورانیوم غنی‌شده که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد؛ برای تولید جنگ‌افزارهای اتمی استفاده کند.

ایران همواره با رد این اتهام، تصریح کرده است که برنامه اتمی‌اش صلح آمیز است و صرفاً برای تأمین سوخت نیروگاه‌های تولید برق به غنی‌سازی اورانیوم اقدام می‌کند.
XS
SM
MD
LG