لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

توقیف «حیات نو» و اعلام جرم علیه مدیر سایت «آینده»


نمایی از صفحه نخست شماره روز سه شنبه «حیات نو»
نمایی از صفحه نخست شماره روز سه شنبه «حیات نو»
در حالی که هیئت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اسلامی رای به توقیف روزنامه «حیات نو» داده است، دادستانی تهران نیز علیه مدیر سایت آینده به اتهام «توهین به رئیس جمهور» اعلام جرم کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا دبیرخانه هیأت نظارت برمطبوعات ، روز سه شنبه روزنامه «حیات نو» را به خاطر «تخلفات شکلی و محتوایی آن» توقیف و پرونده این روزنامه را برای رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی ارسال کرد.

روزنامه «حیات نو اجتماعی» به صاحب امتیازی هادی خامنه‌ای برادر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شد.

چند سال پیش نیز روزنامه «حیات نو» به صاحب امتیازی آقای هادی خامنه‌ای به سبب انتشار کاریکاتوری که مقام‌های قضایی ایران آن را توهین به آیت‌الله خمینی تلقی کرده بودند، توقیف شده بود.

در بیانیه‌ای که از سوی هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد در باره توقیف «حیات نو» صادر شده، این روزنامه به «تخلف از مفاد بندهای ماده شش قانون مطبوعات و نیز تبصره ماده ۱۲ این قانون» متهم شده است.

بر اساس ماده شش قانون مطبوعات جمهوری اسلامی «نشریات جز درمورد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و خصوصی آزادند».

با این حال در این ماده دوازده مورد از «موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام» ذکر شده است که از آن جمله می‌توان به «نشر مطالب الحادی و مخالف موازین اسلامی و ترویج مطالبی که به اساس جمهوری اسلامی لطمه وارد کند، تحریص و تشویق افراد و گروهها به ارتکاب اعمالی علیه امنیت، حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران و اهانت به مقام معظم رهبری و مراجع مسلم تقلید» اشاره کرد.

به موجب تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات، هیئت نظارت بر مطبوعات می‌تواند، «درمورد تخلفات موضوع ماده شش قانون مطبوعات نشریه را توقیف و ظرف مدت یک هفته پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه ارسال کند».

در بیانیه هیئت نظارت بر مطبوعات همچنین آمده است، که روزنامه «حیات نو اجتماعی» اجازه انتشار موضوعات سیاسی را نداشته است.

روزنامه «حیات‌نو» در کنار روزنامه های «اسرار»، «آفتاب یزد» و «اعتماد» یکی از چهار روزنامه ای بود که دو روز پیش به دلیل نوع انعکاس اظهارات هفته پیش آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی لاریجانی، از معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر دریافت کرده بود. بود.

با وجود توقیف روزنامه حیات نو، این روزنامه روز سه‌شنبه منتشر و توزیع شده است و تیتر خود را نیز در این روز به برگزاری مراسم روز دانشجو اختصاص داده بود.

در همین حال عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران علیه مدیر سایت خبری «آینده» که گفته می‌شود، به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نزدیک است، به اتهام «توهین به رییس جمهور» اعلام جرم کرده است.

به نظر می‌رسد، یکی از علت‌های تجت پیگرد قرار گرفتن مدیر این سایت انتشار یادداشتی در انتقاد از سخنان تازه محمود احمدی‌نژاد در باره «لشکرکشی آمریکا به عراق برای جلوگیری از ظهور امام زمان» بوده است.

اعلام جرم علیه مدیر سایت آینده در حالی است که محمود احمدی‌نژاد بارها گفته است، کسی به خاطر مخالفت با وی تحت پیگرد قرار نمی‌گیرد.
XS
SM
MD
LG