لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

شورای نگهبان لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را تایید کرد


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان
پس از تغییرات صورت گرفته در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و به‌ویژه موافقت نمایندگان مجلس با تاسیس سازمانی برای این منظور از سوی دولت، شورای نگهبان نیز روز چهارشنبه این لایحه را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، روز چهارشنبه اعلام کرد که اعضای این شورا در جلسه صبح روز چهارشنبه خود «با بررسی لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها و با توجه به اصلاحاتی که روی این لایحه انجام شده» آن را تایید کردند.

شورای نگهبان که بر اساس قوانین جمهوری اسلامی وظیفه تایید نهایی مصوبات مجلس شورای اسلامی را بر اساس «شرع و قانون اساسی» عهده‌دار است، پیشتر این لایحه را به دلیل «وجود ابهاماتی در آن» به مجلس بازگردانده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه هفته گذشته به بررسی دوباره لایحه هدفمندکردن یارانه‌ها پرداخته و پس از بحث‌های فراوان ماده‌ ۱۵ این لایحه را تصویب کردند که به دولت این اختیار را می‌دهد که سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را تشکیل دهد.

به دنبال بازگردانده شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی شورای نگهبان، دولت محمود احمدی‌نژاد خواستار پس‌گرفتن این لایحه از مجلس شده بود که این درخواست با مخالفت مجلس روبه‌رو شد.

با این حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دادن اجازه تاسیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به دولت با بخش عمده‌ای از خواسته‌های دولت در زمینه هزینه کردن درآمدهای ناشی از حذف یارانه‌ها موافقت کرده‌اند.

با تأیید نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی شورای نگهبان، دولت اجازه می‌یابد ظرف یک ماه پس از لازم‌الاجرا شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، سازمانی با ماهیت شرکت دولتی به نام «سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها» تأسیس کند.

دولت همچنین مجاز خواهد بود وجوه حاصل از اجرای این قانون را که به خزانه واریز می‌شود، عیناً پس از وصول و کسر سهم ۲۰ درصدی دولت در اختیار این سازمان قرار دهد تا برابر آن هزینه کند.

بر اساس مصوبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه‌های رفاه و تأمین اجتماعی، اقتصادی و دارایی، بازرگانی، راه و ترابری،‌ جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، نفت، ‌نیرو و معاونت برنامه‌‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور عضو مجمع عمومی سازمان هستند.
XS
SM
MD
LG