لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

کلینتون: جهان در برابر پافشاری ایران صبر و عقب نشینی نخواهد کرد


وزیر امور خارجه آمریکا می گوید تاکید کرد که جامعه جهانی در برابر مقاومت ایرانی ها «صبر نمی کند» و از خواسته هایش «عقب نشینی نخواهد کرد.»
وزیر امور خارجه آمریکا می گوید تاکید کرد که جامعه جهانی در برابر مقاومت ایرانی ها «صبر نمی کند» و از خواسته هایش «عقب نشینی نخواهد کرد.»
ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با تاکید بر اینکه فشار خود را بر ایران برای ارائه جزئیات برنامه هسته ایش ادامه خواهند داد اعلام کردند: اگر ایران نتواند ثابت کند که این برنامه مقاصد صلح آمیز دارد با تنبیهات جدیدی روبرو خواهد شد.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، و کاترین اشتون، رییس جدید امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در یک کنفرانس خبری مشترک گفتند که تلاش ها برای وضع تحریم های بیشتر علیه ایران ادامه خواهد یافت.

خانم کلینتون در عین حال گفت که درها برای تعامل باز خواهد ماند ولی تاکید کرد که جامعه جهانی در برابر پافشاری ایرانی ها «صبر نمی کند» و از خواسته هایش «عقب نشینی نخواهد کرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «متاسفانه، حتی با وجود اینکه نگرانی جامعه جهانی در باره قصد ایران از برنامه اتمی اش افزایش یافته است ولی ایران به درخواست ها برای تعامل پاسخی نداده است.»

وی گفت که آمریکا به مشورت های تنگاتنگ خود برای برداشتن گام های بعدی در مسیر رهیافت دو گانه ادامه خواهد داد و افزود: «بگذارید روشن بگویم، ما صبر نکرده و از موضع خود عقب نشینی نخواهیم کرد.»

«متاسفانه، حتی با وجود اینکه نگرانی جامعه جهانی در باره قصد ایران از برنامه اتمی اش افزایش یافته است ولی ایران به درخواست ها برای تعامل پاسخی نداده است.»

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا
کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک، شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان، برنامه اتمی ایران را رصد کرده و از تهران خواسته اند تا به خواست بین المللی برای تعلیق غنی سازی اورانیوم تن دهد.

این کشورها همچنین به ایران پیشنهاد داده اند که در قالب پیشنهاد مبادله سوخت اتمی، اورانیوم کم غنی شده خود را به خارج ارسال کند و در مقابل میله های سوخت اتمی برای راکتور تحقیقاتی تهران تحویل بگیرد.

ایران توقف غنی سازی اورانیوم را رد کرده و در باره مبادله سوخت اتمی گفته است که تنها در خاک خود حاضر به انجام این کار است.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون با سه دور تحریم های سازمان ملل بر سر برنامه اتمی اش روبرو شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به «انزوای ایران» گفته است که این کشور انتخاب روشنی بین ادامه انزوا یا انجام تعهدات بین المللی خود دارد.

وی افزود: «ما در این زمینه متحد و یکپارچه هستیم چرا که فکر می کنیم این مهم است که به رهبران ایران این پیام را برسانیم که جهان واکنش نشان خواهد داد و در همراهی با یکدیگر این کار را خواهد کرد.»

شش سال گفت وگو با ایران

کاترین اشتون، رییس امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در کنفرانس خبری خود با خانم کلینتون دیدگاه مشابهی را ابراز کرد و گفت که «ما در برابر ایران در کنار ایالات متحده آمریکا ایستاده ایم.»

وی گفت که «ما خواهان گفت و گو هستیم» ولی افزود: «شش سال گفت و گو با ایران در باره این مسئله – اتمی – نتواسته است نتیجه ای را که انتظار داشتیم به ارمغان بیاورد. بنابر این مجبوریم که ببینیم چه کارهایی لازم است دنبال شود و آماده ایم که آن را انجام دهیم.»

کشورهای غربی بارها نگرانی خود را از فعالیت های هسته ای ایران ابراز کرده و احتمال داده اند که این برنامه در راستای تولید سلاح هسته ای دنبال می شود.

آمریکا و شرکای اروپایی آن در این زمینه به سال ها پنهانکاری تهران در ارائه جزئیات فعالیت های هسته ای خود استناد می کنند و می گویند که ایران تمام بخش های برنامه اتمی خود بویژه ارتباط آن با فعالیت های نظامی اش را آشکار نکرده است.

در مقابل، جمهوری اسلامی ایران بر صلح آمیز بودن این فعالیت ها تاکید کرده و گفته است که نکته مبهی درباره این فعالیت ها برای آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی نمانده است.

این در حالی است که آژانس می گوید که نمی تواند صلح آمیز بودن تمام فعالیت های هسته ای ایران را تایید کند.
XS
SM
MD
LG