لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۸

کروبی: جمهوری اسلامی با آن پشتوانه عظيم مردمی به اين روز سياه افتاده است


مهدی کروبی، از رهبران مخالفان در ايران، با انتقاد از استفاده ابزاری از «مفاهيم و معانی دينی» و وارونه جلوه دادن آنها می‌گويد: با اين روش‌ها جمهوری اسلامی با آن پشتوانه عظيم مردمی به اين روز سياه افتاده است.

دبيرکل حزب اعتماد ملی، در ديدار روز دوشنبه با اعضای شورای مرکزی دفتر سياسی و جوان جبهه مشارکت که گزارش آن امروز منتشر شده تأکيد کرده است: انتخابات رياست جمهوری در ايران به جای اينکه موجب اطمينان و آرامش در جامعه بشود به «به زندان و کشتار» تبديل شد.

آقای کروبی گفته است: «سالی که در روزهای پايانی (آن) هستيم سال تلخی شد... به جای اينکه يک انتخاباتی موجب آرامش و اطمينان خاطر شود، موجب شوق و شور و شعف شود، تبديل شد به زندان و کشتار و حوادث سختی که در موارد و مواقع مختلف پيش آمد.»

وی استقبال «گسترده مردم» از انتخابات رياست جمهوری را خوب ارزيابی کرد ولی گفت: حوادث پس از انتخابات «قطعاً حوادث بی‌سابقه‌ای در جمهوری اسلامی ايران» بود که «تلخ و تأسف‌بار» بودند.

به دنبال اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری ايران تهران و برخی از شهرهای ايران شاهد راهپيمايی معترضان به نتيجه انتخابات بود که به گفته مقامات دولتی ايران در طول هشت ماهه اين اعتراضات ده‌ها نفر کشته شدند.

به گفته مقامات قضايی ايران، بيش از چهار هزار نفر در اين مدت بازداشت شدند که تعداد زيادی از آنها به زندان محکوم شده‌اند و در تازه‌ترين تحول، دادستان تهران اعلام کرده است که شش تن از متهمان حوادث روز عاشورای تهران نيز به اعدام محکوم شده‌اند.

حمله به منزل کروبی

مهدی کروبی در بخش ديگری از این ديدار گفته است: «آن جمهوری اسلامی که مردم رأی دادند آنی نيست که الان هست. ما نه جاسوسيم و نه برانداز و… و آنهايی که اين نسبت‌ها را به ما می‌دهند خود به خوبی می‌دانند که اينها ناروا و دروغ و تهمت و بهتان است.»

کروبی با اشاره به اينکه به دنبال «همان جمهوری اسلامی واقعی که مردم در سال ۵۸ به آن رأی دادند» است تأکيد کرده است: «من روحانی هستم، سابقاً در کوچه و خيابان مردم به روحانی احترام می‌گذاشتند و بعضاً متلکی هم می‌گفتند اما خدا شاهد است من امروز از اين تبليغات دروغ و تهمت و نسبت‌هايی که می‌دهند به اندازه آن متلک گفتن‌ها ناراحت نمی‌شوم چرا که خودم می‌دانم ضد انقلاب و نظام نيستم، عامل بيگانه هم نيستم و نمی‌دانم اينها که اينها را می‌گويند و می‌نويسند چطور می‌خواهند جواب خدا را بدهند؟»

وی اضافه کرده است: «اينها به ديگران همين گونه حمله می‌کنند. دو دفعه به در خانه ما آمده‌اند و بار دوم به در خانه جديد ما که هنوز ساکن آنجا نشده‌ايم، آمدند و مزاحم مردم و همسايه‌ها شدند و به در و ديوار رنگ پاشيدند و شعار نوشتند و دوربين‌های مدار بسته مجتمع را به سرقت بردند و شيشه‌های ساختمان را شکستند و به خانم يکی از همسايه‌ها توهين کردند.»

مهدی کروبی تصريح کرده است: «آيا اين وضع برای جمهوری اسلامی ننگ نيست؟ آيا اينها برای نظام خوب است و آبرو و اعتبار می‌آورد؟ مگر اين نظام ملک طلق افرادی خاص است که هرکاری دلشان خواست بکنند و امنيت روحی و روانی و مادی را از ديگران سلب کنند؟ و آدم از اينها متأثر و متأسف می‌شود.»

ده‌ها نفر که خبرگزاری‌های دولتی آنان را «دانشجويان و خانواده‌های شهدا» معرفی کرده‌ بودند، بعد از ظهر يکشنبه با اجتماع در مقابل منزل مهدی کروبی به سر دادن شعار عليه وی و ديگر رهبران مخالف دولت پرداختند و خواستار برخورد با اين نامزد انتخابات رياست جمهوری دهم شدند.
«اين جور افراد سياسی و روزنامه نگار و…رابازداشت و زندانی کردن ، مطبوعات را بستن ، سانسور و خفقان را حاکم کردن قبول نداريم و اينها جز آزادی کشی و استبداد نامی ندارد و هيچ قرابتی هم با جمهوری اسلامی ای که امام می خواست و در قانون اساسی تعريف و تبيين شده ، ندارد»
مهدی کروبی


فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، در گفت‌وگو با سحام نيوز، با تشريح وقايع روز يک‌شنبه گفته بود که تجمع‌کنندگان نزديک به ۵۰ نفر بودند که در ميان آنان چهار يا پنج زن نيز ديده می‌شد و تحت حمايت نيروهای انتظامی و امنيتی به ايجاد رعب و وحشت برای همسايگان و نيز تخريب و سرقت از ساختمان پرداخته‌اند

«حمله اوباش به دکتر فاطمی»

مهدی کروبی در ادامه با شبیه سازی رويداد تاريخی حمله به دکتر حسين فاطمی، وزير امور خارجه دولت محمد مصدق، در حين انتقال به زندان و حمله به منزلش گفت: «ما در تاريخ می‌خوانيم وقتی دکتر فاطمی را پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ در تجريش گرفتند در راه که او را می‌بردند به فرمانداری نظامی مشتی اراذل و اوباش به او حمله کردند و دکتر فاطمی را زدند و مجروح و خونين کردند، چطور آنها اراذل و اوباش بودند اما اينها با اين کارهاشان نيستند؟»

وی می افزايد: «اين وضعيت مصيبت مضاعف است. اگر در زمان شاه شعبان بی‌مخ ديگران را می‌زد از اراذل و اوباش بود اما اينها با همان عمل حزب‌الله هستند؟ واقعاً آدم متأثر و متأسف می‌شود که اينها از همه مفاهيم و معانی دينی استفاده ابزاری می‌کنند و آنها را وارونه نشان می‌دهند و با اين روش‌ها جمهوری اسلامی با آن پشتوانه عظيم مردمی به اين روز سياه افتاده است.»

مهدی کروبی اضافه کرده است: «ما می‌خواهيم جمهوری اسلامی را حفاظت کنيم، ساختارشکن هم نيستيم. ما اين جور افراد سياسی و روزنامه‌نگار و… را بازداشت و زندانی کردن، مطبوعات را بستن، سانسور و خفقان را حاکم کردن قبول نداريم و اينها جز آزادی‌کشی و استبداد نامی ندارد و هيچ قرابتی هم با جمهوری اسلامی ای که امام می‌خواست و در قانون اساسی تعريف و تبيين شده، ندارد».

آقای کروبی افزوده است: «نه وابسته به بيگانه‌ايم و نه شما، اما اتفاقاً اين شمایيد که با اين عملکرد آب به آسياب دشمن می‌ريزيد و با خشونت‌هايتان برای آنها خوراک تبليغاتی فراهم می‌آوريد. از قديم گفته‌اند دوست نادان از دشمن دانا خطرناک‌تر است. اينها چون قدرت و امکانات دستشان است و داشتن قدرت هم شيرين است و لابد حفظش هم به هر قيمت واجب».

مهدی کروبی همچنين از منتسب کردن معترضان به خارج از کشور انتقاد کرده و گفته است: «در زمان انقلاب که بی بی سی اخبار را انتشار می‌داد و به گونه‌ای به پيشبرد انقلاب کمک می‌کرد اشکالی نداشت اما حالا انتشار اخبار اشکال دارد؟ اگر اينگونه استدلال شود پس بايد حق را به شاه داد که می‌گفت انقلاب را بی بی سی راه انداخت و وحدت ارتجاع سرخ و سياه؛ چطور حرف‌های شاه نادرست بود اما حرف‌هايی که با همان منطق و محتوا از زبان شما گفته می‌شود درست است؟»

مهدی کروبی در بخش ديگری از اين ديدار به بحث وحدت ملی پرداخته و گفته است: «اينکه دائم دم از وحدت‌زده شود کافی نيست بلکه لازمه تحقق اين شعار داشتن سعه صدر است و اينکه انقلاب و نظام را متعلق به همه مردم و ۷۵ ميليون شهروند ايرانی بدانيم و الان هم بنده اعلام می‌کنم که اين دولت مستقر است و مسئوليت دارد و بايد پاسخگوی مردم باشد هر چند مشروعيت ندارد و قانونی نيست چون رأی مردم را نگرفته است».

دبيرکل حزب اعتماد ملی تصريح کرده است: «ما اعلام کرده و می‌کنيم که خواستار اجرای همين قانون اساسی هستيم چون خيلی ظرفيت دارد که مغفول مانده است و برخی اصول و به طور خاص اصولی که در فصل حقوق ملت آمده است در اجرا به فراموشی سپرده شده است منتهی آقايان می‌خواهند با عدول از قانون و با تکيه بر زور و چماق و تهمت امور را به پيش ببرند تا قدرتشان حفظ شود.»

مهدی کروبی روز دوشنبه نیز در دیداری دیگر با جمعی از دانشجویان و جوانان حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از مسیر خود منحرف شده است گفته است که «جمهوریتی که از درون نظام برخاسته دچار استبدادزدگی شده است».
XS
SM
MD
LG