لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۹

سخنرانی حسن خمینی ناتمام ماند؛ رهبر «گذشته» مخالفان را بی‌اهمیت دانست


آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم بیست و یکمین سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی
آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم بیست و یکمین سالگرد درگذشت آیت‌الله خمینی
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در مراسم سالگرد آیت‌الله خمینی، در شرایطی که هوادارانش سخنرانی حسن خمینی را با شعارهایی علیه رهبران جنبش سبز ناتمام گذاشتند، هشدار داد که ملاک حال فعلی افراد است، نه گذشته آنها، و «اگر حال فعلی اشخاص در نقطه مقابل گذشته بود، آن گذشته کارآیی ندارد».

آیت‌الله خامنه‌ای در مراسم سالگرد بنیانگذار جمهوری اسلامی پس از آن سخنرانی کرد که گروهی از هواداران او سخنرانی حسن خمینی را با سر دادن شعارهایی در حمایت از رهبر جمهوری اسلامی و علیه میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی ناتمام گذاشتند.

حسن خمینی که نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی است، در کنار اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت ایران، در این مراسم شرکت داشت.

تلویزیون دولتی ایران که این مراسم را به طور زنده پخش می‌کرد، از پخش واضح شعارهایی که توسط این جمع سر داده شد خودداری کرد، اما خبرگزاری نیمه‌دولتی فارس مدعی شد که «مردم حاضر در مراسم ارتحال امام خمینی» به صورت ممتد در هنگام سخنرانی حسن خمینی «شعارهایی را در حمایت از رهبر معظم انقلاب و علیه سران فتنه (مرگ بر موسوی و...) سر دادند».

خبرگزاری مهر در این زمینه نوشته است که با ادامه شعارها حسن خمینی خطاب به نمازگزاران عنوان کرد که «گروه اندکی هستند که شلوغ می‌کنند و قطعاً کلیت حاضران، علاقه‌مندان و وابستگان امام هستند که از این حرکات بیزارند».

بر اساس این گزارش، آقای خمینی در ادامه با اشاره به شعاردهندگان تأکید کرده است که «شأن مراسم سالگرد ارتحال امام این نیست که برخی اندک انجام می‌دهند».

مهر یادآور شده است که هنگام ترک جایگاه توسط حسن خمینی، آیت‌الله خامنه‌ای که به عنوان خطیب جمعه تهران در جایگاه حضور یافت، با بوسیدن پیشانی آقای خمینی از وی دلجویی کرد.

با این حال آیت‌الله خامنه‌ای نه تنها در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به عکس‌العمل این گروه از هوادارانش نکرد، بلکه همان طور که انتظار می‌رفت بخشی از این سخنان را به سرزنش اصلاح‌طلبان اختصاص داد و آنها را به انحراف از مسیر انقلاب متهم کرد.

«برخی از همراهان امام به خاطر خیانت به وی اعدام شدند»

آیت‌الله خامنه‌ای در نخستین خطبه نماز جمعه خود آیت‌الله خمینی و خط وی را بهترین شاخص انقلاب اسلامی برشمرد و از جمله اشاره کرد که آیت‌الله خمینی «حال» افراد را معیار قضاوت درباره اشخاص می‌دانست.

وی ادامه داد که «گذشته اشخاص مورد توجه نیست؛ گذشته برای وقتی است که حال فعلی معلوم نیست، اما اگر حال فعلی اشخاص در نقطه مقابل گذشته بود، آن گذشته کارآیی ندارد».

رهبر جمهوری اسلامی افزود که «برخی با هواپیمای امام و با همراهی امام از پاریس به ایران آمدند، اما در زمان امام به خاطر خیانت اعدام شدند؛ بعضی از دورانی که امام در نجف بود با ایشان ارتباط داشتند و در ابتدای انقلاب هم مورد توجه امام قرار گرفتند، اما بعد رفتار و موضع‌گیری آنها موجب شد که امام آنان را طرد کرد».

وی همچنین در بخشی از سخنان خود با اشاره تلویحی به رهبران معترضان گفت که «نمی‌توان قبول کرد آمریکا و انگلیس و سیا و موساد، سلطنت‌طلبان و منافقین حول محوری جمع شوند و بعد آن افراد ادعا کنند که خط امامی هستند».

مقام‌های جمهوری اسلامی به ویژه آیت‌الله خامنه‌ای از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸، همواره معترضان را به خط گرفتن از آمریکا و بریتانیا متهم کرده‌اند و در یک سال گذشته نیز مقام‌های امنیتی و قضایی با انتساب برخی از دستگیرشدگان به گروه‌هایی از قبیل مجاهدین خلق و انجمن پادشاهی، برای اعدام آنان زمینه‌چینی کرده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی همچنین با هدف زمینه‌چینی برای مقابله با رهبران اصلاح‌طلبان که همگی در زمان رهبری آیت‌الله خمینی از یاران نزدیک وی به شمار می‌آمدند، در یک سال گذشته مواضع و تحرکات آنان را بر خلاف راه و روش آیت‌الله خمینی معرفی کرده‌اند.

اکنون نیز رهبر جمهوری اسلامی با کنایه به اصلاح‌طلبان گفته است که «اگر دیدیم مواضع ما طوری است که صهیونیست غاصب و مزدوران قدرت‌های گوناگون و مخالفین و معاندین امام و اسلام و انقلاب از ما تجلیل و احترام می‌کنند، بایستی در مواضع خود شک کنیم و باید بدانیم که راه درست و مستقیم را نمی‌رویم؛ امام می‌فرمود که اگر از ما تعریف کردند، بدانیم که خیانتکاریم».

وی انکار مواضع آیت‌الله خمینی را «کج‌اندیشی» خواند و افزود که «بعضاً کسانی این کار را انجام می‌دهند که روزگاری جزو مروجان افکار امام بودند».

آقای خامنه‌ای بار دیگر در این سخنرانی با روبه‌روی هم قرار دادن تجمعات اعتراضی روز قدس و عاشورای ۸۸ با آنچه در نهم دی‌ماه و ۲۲ بهمن همین سال رخ داد، خاطرنشان کرد که سکوت یا همراهی با «کسانی که درست خط مقابل امام حرکت می‌کنند و در مسئله قدس و در روز قدس آن طور موضع‌گیری کردند، و در روز عاشورا آن فضاحت را به بار آوردند» قابل قبول نیست.

«احدی حق ندارد خود را میراث‌دار امام و خط امام بداند»

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای اندکی پیشتر با ادبیات کمابیش مشابهی توسط محمود احمدی‌نژاد نیز ارائه شده بود.

محمود احمدی‌نژاد که یکی از سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز جمعه ۱۴ خرداد بود، در سخنان خود با تکرار برخی اتهام‌ها علیه مقام‌های سابق جمهوری اسلامی، اعلام کرد که «اینکه عده‌ای با تکیه بر بیت‌المال زندگی اشرافی و اداری بسازند در مقابل امام و از نظر ملت محکوم هستند».

وی افزود که «امام و انقلاب متعلق به ملت و مسیر امام از مسیر نورانی ولایت و امامت می‌گذرد و احدی حق ندارد خود را میراث‌دار امام و خط امام بداند».

رئیس دولت دهم ادامه داد که «از نظر امام میزان وضع فعلی افراد است» و افزود: «کسانی که حرمت نگه نمی‌داند و هم‌صدا با دشمنان قسم‌خورده می‌خواهند چهره نظام مردمی و پاک جمهوری اسلامی ایران را مشوه کنند،‌ هرگز نمی‌توانند ادعای پیروی از امام و خط امام را داشته باشند.»

وی حکومت جمهوری اسلامی را «مردم‌سالارانه‌ترین حکومت عالم» توصیف کرد و از «رهبری عزیز» برای «صیانت هوشمندانه» از آرای مردم، و مقاومت و ایستادگی در برابر «فشار همه قدرت‌های فاسد» قدردانی کرد.

نتایج انتخابات ریاست جمهوری خرداد ۸۸ که محمود احمدی‌نژاد را به عنوان منتخب مردم معرفی کرد، هیچ گاه مورد پذیرش اصلاح‌طلبان و حامیان آنها واقع نشد، اما بیشتر چهره‌های اطلاح‌طلب نزدیک به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، به دلیل تلاش برای تغییر دولت از طریق شرکت در انتخابات، به براندازی نرم علیه نظام جمهوری اسلامی متهم شدند.

بسیاری از این چهره‌ها که از نخستین روزهای پس از برگزاری انتخابات توسط مأموران امنیتی بازداشت شدند، در محاکمه‌های گروهی و فردی به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

علاوه بر این رفته رفته با گذشته ماه‌ها از شکل‌گیری اعتراض‌ها در ایران، مقام‌های حکومتی حلقه فشار را بر رهبران اصلاح‌طلبان و نیز اکبر هاشمی رفسنجانی که از آغاز سرکوب معترضان، خواستار توجه به خواسته‌های آنها و آزادی زندانیان سیاسی بود تنگ‌تر کرده‌اند و در این راه، حتی شماری از نمایندگان مجلس نیز با نوشتن نامه‌های متعدد به مسئولان قضایی خواستار برخورد با آنها شده‌اند.
XS
SM
MD
LG