لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

محمد مصطفایی از کمیساریای عالی سازمان ملل در ترکیه درخواست پناهندگی کرد


محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر
محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر
کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید محمد مصطفایی، وکیل دادگستری که پس از بازداشت نزدیکانش اعلام کرده بود خود را به دستگاه قضائی معرفی نخواهد کرد، از این سازمان در ترکیه تقاضای پناهندگی کرده است.

متین چوراب‌آتر، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه، روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، در گفت‌وگو با رادیوفردا اعلام کرد که به نام فردی به نام محمد مصطفایی در دفتر امور پناهندگان این سازمان در ترکیه پرونده درخواست پناهندگی باز شده است.

همچنین به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرده است که در حال بررسی پرونده محمد مصطفایی است و راه‌های درخواست پناهندگی برای آقای مصطفایی باز است.

این خبرگزاری به نقل از یک روزنامه چاپ ترکیه می‌نویسد که آقای مصطفایی پس از ورود به ترکیه به دلیل برخی مشکلاتی «که به پاسپورت وی مربوط می‌شد» بازداشت شده است.

محمد مصطفایی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر، روز شنبه،‌۲ مردادماه، به زندان اوین مراجعه کرد. آن طور که او در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است، پس از مراجعه به زندان اوین بازپرس شعبه از او در مورد نحوه کمک وی به موکلینی پرس‌وجو کرده که در سن کمتر از ۱۸ سال مرتکب جرم شده بودند و همین طور در مورد حساب بانکی که آقای مصطفایی به منظور جمع‌آوری مبلغ دیه جهت اخذ رضایت خانواده‌های مقتولین باز کرده بود.

آقای مصطفایی پس از بازجویی زندان را ترک کرد، اما پس از خروج وی، مقامات زندان بار دیگر با وی تماس گرفته و وی را برای بار دوم به زندان احضار کردند.

پس از آن که محمد مصطفایی برای بار دوم به زندان مراجعه نکرد، مأموران امنیتی فرشته و فرهاد حلیمی، همسر و برادر همسر محمد مصطفایی، را به اتهام مخفی کردن آقای مصطفایی بازداشت کرده و آزادی آن‌ها را منوط به مراجعه آقای مصطفایی به شعبه دوم دادسرای شهید مقدس در زندان اوین کردند.

از سوی دیگر یک منبع آگاه به رادیوفردا گفت که یوسف حلیمی، پدر همسر آقای مصطفایی، نیز پس از چند روز به اتهام «گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی» بازداشت شده است.

به گفته این منبع، در نهایت روز دوشنبه، ۱۱ مردادماه، یوسف حلیمی با قرار وثیقه ۳۰ میلیونی و فرهاد حلیمی با قرار کفالت ۲۰ میلیون تومانی آزاد شده‌اند. این درحالی است که فرشته حلیمی به اتهام «همکاری نکردن با بازجو» همچنان در سلول انفرادی به سر می‌برد.

پس از این بازداشت، آقای مصطفایی در نامه‌ سرگشاده‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، ‌از وی و قوه قضائیه خواست تا به «گروگان‌گیری» نزدیکانش پایان دهند.

وی در این نامه می‌نویسد که پس از شنیدن خبر بازداشت نزدیکانش قصد مراجعه به زندان اوین را داشته است، اما «طاقت این قدر بی‌قانونی و نقض حقوق اولیه‌ای را که یک انسان می‌تواند داشته باشد» را نداشته و برای همین ترجیح داده خود را معرفی نکند.

محمد مصطفایی وکالت شماری از پرونده‌هایی را برعهده داشته است که متهمان آنها به اعدام یا سنگسار محکوم شده بودند. پرونده بهنود شجاعی و سکینه محمدی آشتیانی که کمپینی بین‌المللی را به دنبال داشت از جمله این پرونده‌هاست.
XS
SM
MD
LG