لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۵

هیلاری کلینتون: زمان برای صلح در خاورمیانه فرا رسیده است


هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های بنیادگرای مخالف گفت و گوهای صلح در خاورمیانه، از رهبران فلسطینی و اسرائیلی خواسته است، «آخرین فرصت» برای دستیابی به صلح استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه با تاکید بر اهمیت گفت و گوهای تازه صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها، گفته است، ممکن است این گفت و گوها «آخرین فرصت» برای نیل به یک توافقنامه صلح باشد.

وی که تنها یک روز پس از شرکت در گفت و گوهای مستقیم میان رهبران فلسطینی و اسرائیلی در واشنگتن، در یک گفت و گوی مشترک با شبکه‌های تلویزیونی اسرائیلی و فلسطینی سخن می‌گفت، علت کم بودن فرصت برای دستیابی به صلح را « گسترش ایدئولوژی مورد حمایت ایران در خاورمیانه» ذکر کرده است.

بر اساس این گزارش، جاه‌طلبی هسته‌ای جمهوری اسلامی برای طرف‌های درگیر در مناقشه خاورمیانه به ویژه اسرائیل، به انگیزه‌ تازه‌ای برای دستیابی به صلح تبدیل شده است.

در این میان اسرائیل بارها هشدار داده است، که این کشور ممکن است برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی به اقدام نظامی متوسل شود.

همچنین دولت اسرائیل بر این گمان است که موفقیت در گفت و گوهای صلح خاورمیانه توانایی ایران را برای بهره‌برداری از بحران خاورمیانه به منظور توجیه رفتار خود محدود خواهد کرد.

گروه‌های تندرو مورد حمایت جمهوری اسلامی در منطقه و به ویژه گروه حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، با مذاکرات صلح خاورمیانه مخالفت کرده‌اند.

همچنین، روز جمعه و پیش از سخنان هیلاری کلینتون، محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت جمهوری اسلامی، ضمن محکوم کردن گفت و گوهای صلح، از «مقاومت در فلسطین» به عنوان راه حل مساله فلسطین نام برده بود.

در این میان وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا تاکید کرده است،«ایدئولوژی مخالف» مورد حمایت ایران و نیز توسل گروه‌های افراطی به خشونت دستیابی هر چه سریع‌تر به توافق در گفت‌ و گوهای صلح را ضروری ساخته است.

خانم کلینتون در این باره گفته است: « به نظر من گذشت زمان به نفع تلاش‌های اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به منظور دستیابی به امنیت، صلح و یک کشور مستقل نیست.»

پس از حدود دو سال وقفه در روند گفت و گوهای صلح خاورمیانه، رهبران اسرائیلی و فلسطینی روز پنجشنبه، به دعوت رئیس جمهوری آمریکا، در دور تازه‌ای از گفت‌ و گوهای رو در رو در واشنگتن شرکت کرده و در باره ادامه این گفت و گوها به توافق رسیدند.

قرار است، دور بعدی گفت و گوی میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در روزهای چهاردهم و پانزدهم سپتامبر در مصر برگزار شود.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا اظهار امیدوارى کرده است، این گفت و گوها در طول یک سال به امضاى یک قرار داد صلح منجر شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینى نیز زمان در نظر گرفته شده از سو اوباما را مناسب توصیف کرده و گفته است: « چنانچه حسن نیت وجود داشته باشد، این زمان زیاد هم هست.»

همچنین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در مراسم گشایش گفت و گوهای واشنگتن با تاکید بر عزم دولت خود برای نیل به پیمان صلح، گفته است: « مردم اسرائیل و من به عنوان نخست وزیر آنها، آماده قدم برداشتن در این راه و حرکت در مسیر طولانی هستند؛ مسیر طولانی در مدت زمان کوتاه، تا به صلحی واقعی دست یابند و برای خود امنیت، بهروزی و همسایگان خوبی به ارمغان بیاورند.»
XS
SM
MD
LG