لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

ایران به «استعفای» دیپلمات ارشد ایرانی در فنلاند واکنش نشان داد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
در حالی که رسانه‌های غربی، از «استعفای اعتراضی» حسین علی‌زاده، «دومین مقام بلندپایه سفارت ایران در فنلاند» خبر داده‌اند، سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که «مأموریت علی‌زاده ۲۹ مردادماه خاتمه یافته و وی درخواست کرده تا پایان امتحانات فرزندانش در هلسینکی بماند».

حسین علی‌زاده، رایزن سوم سفارت ایران در فنلاند و معاون سرپرست نمایندگی ایران در این کشور، در اعتراض به سرکوب شهروندان در ایران از سمت خود «استعفا» کرد و به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که «اکثر دیپلمات‌های ایرانی با رژیم ایران مخالفند».

بنا بر گزارش‌ها، حسین علی‌زاده «استعفای» خود را چهار روز پیش تسلیم مقامات ایرانی کرده است. وی روز جمعه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس خود را بخشی از «جنبش سبز» خواند و گفت: «من دیگر خودم را دیپلمات یک رژیم بی‌رحم نمی‌دانم».

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز شنبه در واکنش به این خبر به خبرگزاری فارس گفت که «مأموریت علی‌زاده ۲۹ مردادماه خاتمه یافته‌است».

وی از حسین علی‌زاده به عنوان کارشناس اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در هلسینکی یاد کرد و افزود: «علی‌زاده پس از خاتمه مأموریت درخواست کرده که تا پایان امتحانات فرزندانش در هلسینکی بماند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران با این حال به خبرگزاری فارس گفت: «این موضوع در دست بررسی است».

این در حالی است که حسین علی‌زاده روز شنبه نیز در مورد تصمیم خود به خبرگزاری فرانسه گفت: «من این تصمیم را شخصاً گرفته‌ام و تصمیمم بسیار قطعی است» و افزود: «من استعفای خود را به سفارت ایران اطلاع داده‌ام. من دیگر دیپلمات نیستم، بلکه مخالف سیاسی هستم.»
دومین مقام بلندپایه سفارت ایران در فنلاند و به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که «اکثریت دیپلمات‌های ایرانی با رژیم ایران مخالفند.»


آقای علی‌زاده ۴۵ ساله است و پیش از این کاردار ایران در فنلاند بوده است.

وی روز شنبه در باره تصمیم خود افزود که این تصمیم به «انتخابات غیر منصفانه» سال ۲۰۰۹ که طی آن «احمدی‌نژاد بر ایرانیان تحمیل شد» باز می‌گردد.

آقای علی‌زاده با اشاره به محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت دهم، اضافه کرد: «او یک خطر عظیم برای همگان است. او نه تنها برای جهان و منطقه بلکه برای ایرانیان خطرناک است».

رایزن پیشین سفارت جمهوری اسلامی در فنلاند در مورد احتمال درخواست پناهندگی در کشور فنلاند حرفی نزد، ولی اظهار داشت که «تهدیدهایی از طریق ایمیل» دریافت کرده و «به شدت هراس دارد».

سفارت ایران در فنلاند هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده و وزارت امور خارجه فنلاند نیز از جزئیات موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.
به نوشته آسوشیتدپرس، تلفن تماس سفارت ایران در هلسینکی عصر جمعه قطع و پیامگیر آن نیز خاموش بوده است.

حسین علی‌زاده، متأهل و دارای سه فرزند است و در وزارت خارجه ایران سابقه کار ۲۱ ساله دارد. او مدتی را نیز در نمایندگی‌های ایران در بلغارستان و مصر انجام وظیفه کرده‌است.

رایزن سفارت ایران در فنلاند دومین دیپلمات ایرانی است که به نشانه اعتراض به رویدادهای پس از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری از سمت خود استعفا می‌دهد.

محمدرضا حیدری، کنسول پیشین ایران در نروژ نیز هفتم ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ از مقام خود استعفا کرد و اکنون دولت نروژ، به وی و اعضای خانواده‌اش پناهندگی داده‌است.

محمد رضا حیدری نیز پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا اعلام کرده بود به دنبال حمایت از جنبش سبز ایران است و در این راستا فعالیت‌ خواهد کرد.

آقای حیدری پس از این اقدام گفت که «من نمی‌توانم از رژیمی دفاع کنم که جوانان خود را دسته‌دسته می‌کشد یا به زندان می‌فرستد و آن‌ها مورد تجاوز و شکنجه قرار می‌گیرند.» وی از دیگر دیپلمات‌های ایرانی نیز خواسته‌است تا استعفا دهند و به جرگه مخالفان حکومت ایران بپیوندند.
XS
SM
MD
LG