لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

اتحادیه اروپا سخنان احمدی‌نژاد را «گستاخانه و غیرقابل قبول» دانست


تعدادی از نمایندگان خارجی معترض به گفته‌های احمدی‌نژاد در حال خروج از سالن
تعدادی از نمایندگان خارجی معترض به گفته‌های احمدی‌نژاد در حال خروج از سالن
به دنبال سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل که واکنش تند دولت آمریکا را به دنبال داشت،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به خروج اعتراض‌آمیز تمام نمایندگان اروپا به هنگام سخنرانی آقای احمدی‌نژاد «ادعاهای» او را «گستاخانه و غیرقابل قبول» خواند.

رئیس‌جمهور ایران که امسال نیز بار دیگر برای شرکت در مجمع سازمان ملل به نیویورک سفر کرده، روز پنج‌شنبه در سخنرانی خود درباره عاملان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ به شهر نیویورک ابراز تردید کرد.

مقامات آمریکایی از سال ۲۰۰۱ تاکنون همواره اعضای گروه تروریستی القاعده به رهبری اسامه بن لادن را مسئول این حملات تروریستی به شهر نیویورک دانسته‌اند که بیش از سه هزار کشته بر جای گذاشت.

محمود احمدی‌نژاد همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تشکیل گروه حقیقت‌یاب مستقل برای بررسی دلایل و عوامل حملات یازده سپتامبر شد.

به دنبال این سخنان، نمایندگان ایالات متحده و همین طور نمایندگان ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در اعتراض به این ادعای آقای احمدی‌نژاد سالن مجمع عمومی را ترک کردند.

هیئت آمریکایی حاضر در سازمان ملل حتی پیش از به پایان رسیدن سخنان محمود احمدی‌نژاد، بیانیه‌ای در محکومیت این اظهارات منتشر کرد و گفته‌های او را «نفرت‌انگیز و متوهمانه» خواند.

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا،‌ نیز در واکنش به اظهارات آقای احمدی‌نژاد آن را «گستاخانه و غیرقابل قبول» خواند و افزود: «به همین دلیل است که تمام نمایندگان ۲۷ کشور اتحادیه اروپا از سالن مجمع عمومی خارج شدند.»

خانم اشتون همچنین بر همبستگی و همدردی اتحادیه اروپا «با خانواده‌ها و دوستان کشته‌شدگان و مجروحان حملات ۱۱ سپتامبر» تأکید کرد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد در دولت آمریکا می‌گوید که شخص باراک اوباما نیز از گفته‌های رئیس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که دولت آمریکا در حملات سال ۲۰۰۱ به نیویورک دست داشته برآشفته و آن را توهین‌آمیز دانسته است.

محمود احمدی‌نژاد در سخنرانی روز پنج‌شنبه خود در سازمان ملل ادعا کرد که «اکثریت مردم آمریکا و ملت‌ها» بر این باورند که دولت آمریکا خود در حملات ۱۱ سپتامبر دست داشته است.

به گفته رئیس دولت دهم ایران که پیشتر قتل عام یهودیان در جنگ جهانی دوم را نیز نفی کرده، یک نظریه حاکی از آن است که این حمله‌ها «توسط بخش‌هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزولی اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و همچنین نجات رژیم صهیونیستی انجام شده است».

ابن اظهار نظر همسو با گمانه‌زنی عده‌ای به‌ویژه در آمریکاست که عقیده دارند دولت جرج بوش خود در این حملات به نیویورک و دو نقطه دیگر در آمریکا دست داشته یا دست‌کم از آنها مطلع بوده است. با این حال این تئوری‌ها پس از ۹ سال از حملات ۱۱ سپتامبر هنوز به اثبات نرسیده است.
XS
SM
MD
LG