لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۶

واکنش مقام‌های ايرانی به اظهارات باراک اوباما


محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، به اظهارات مقام‌های آمريکایی درباره سخنرانی خود در نيويورک واکنش نشان داده و آن را «ناشيانه» دانسته و علی لاريجانی، رييس مجلس، نيز باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، را یک «شرور» بين المللی خوانده است.

جنگ لفظی تازه مقام‌های ايران و آمريکا زمانی آغاز شد که محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک تلويحاً مقام‌های دولت وقت آمريکا را به دست داشتن در حملات يازدهم سپتامبر متهم کرد.

در واکنش به اين اظهارات محمود احمدی نژاد، ابتدا هيات نمايندگی آمريکا در سازمان ملل اين اظهارات را «نفرت انگيز و متوهمانه» خواند و سپس باراک اوباما روز جمعه در گفت وگو با شبکه فارسی «بی بی سی» سخنان محمود احمدی‌نژاد را درباره يازدهم سپتامبر، «توهين آميز»، «نفرت‌انگيز» و «نابخشودنی» دانست.

در همين زمينه، روز شنبه محمود احمدی نژاد در تهران در واکنش به اظهارات مقام‌های آمريکايی بارديگر با تکرار ادعای خود، گفته است:«اين حرف ما حرف جديدی نبود، ولی وقتی از موضع ملت ايران مطرح شد، عکس العمل های فراوانی داشت، رسانه ها و شخصيت ها حساس شدند و البته به نظر من دولت آمريکا عکس العمل ناشيانه ای نشان داد. اگر واقعاً ريگی به کفش آنها نيست، بايد (بررسی مجدد حادثه را) بپذيرند. »

محمود احمدی نژاد بدون نام بردن از رييس جمهوری آمريکا گفت:« در کار همه دخالت می کنند، بعد هم وقتی کسی يک سؤال مطرح می کند، بلافاصله توهين می کنند و می خواهند موجوديت آن کشور را زير سئوال ببرند.»

باراک اوباما روز جمعه درباره اظهارات محمود احمدی نژاد گفته بود: «اين که وی چنين سخنانی بر زبان آورده است، آن هم در منهتن و در نزديکی جايی که خانواده‌ها عزيزان خود را از دست داده‌اند، مردمانی از همه اديان و همه قوميت‌ها که اين واقعه را (يازدهم سپتامبر) به عنوان رويداد فجيع نسل خود می‌دانند، اين که وی چنين سخنانی بگويد، اقدامی نابخشودنی است».

محمود احمدی‌نژاد در حالی درباره عاملان حملات تروريستی يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ ابراز ترديد کرده و به طور تلويحی دولت آمريکا را به دست داشتن در اين حملات متهم کرده که پيشتر نيز وقوع چنين حادثه ای را زير سئوال برده بود.

مقام‌های آمريکايی از سال ۲۰۰۱ تاکنون همواره اعضای گروه تروريستی القاعده به رهبری اسامه بن‌لادن را مسئول اين حملات معرفی کرده‌اند که در جريان آن بيش از سه هزار نفر جان خود را از دست دادند.

محمود احمدی‌نژاد، در بخش ديگری از سخنان خود خواستار تشکيل گروه حقيقت‌ياب مستقل در سازمان ملل برای بررسی دلايل و عوامل حملات يازدهم سپتامبر شده است.

«شرور بين المللی»

همزمان با اظهارات محمود احمدی نژاد درباره واکنش «ناشيانه» مقامات به آمريکا به سخنان خود در نيويورک، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، نيز گفته است: باراک اوباما «يک شرور بين‌المللی» است و در «مقابل ملت ايران» ايستاده است.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، علی لاريجانی روز شنبه در شيراز گفته است:« من نمی‌دانم اوباما با چه رويی می‌گويد به دنبال کمک به ايران است، چراکه اوباما هيچ‌گاه با ايران نبوده است و ايران هيچ پيامی نمی‌خواهد بلکه تنها يک جو غيرت می‌خواهد که به حرف‌هايی که می‌زنند، اعتنا کنند.»

طبق اين گزارش علی لاريجانی اضافه کرده است:« باراک اوباما؛ يک شرور بين‌المللی است و هيچ‌وقت به دنبال خواسته‌های کوچک‌ از ايران نبوده است و تنها مقابل ملت ايران ايستاده است.»
XS
SM
MD
LG