لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۲

اذعان صالحی به وقوع جاسوسی در سازمان انرژی اتمی ایران


علی‌اکبر صالحی،‌رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی،‌رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
یک هفته پس از آنکه وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی از بازداشت چند «جاسوس هسته‌ای» در ایران خبر داد، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که «برخی از کارمندان این سازمان» اطلاعاتی را «به بیرون درز می‌دادند». این مسئول اتمی مسئولیت این کار را متوجه کشورهای غربی دانست.

هفته گذشته گفته‌های حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، واکنشی به گزارش‌های برخی از نشریات غربی تلقی شد که در آنها به حمله ویروسی به شبکه رایانه‌ای تأسیسات هسته‌ای ایران اشاره شده بود.

بر اساس این گزارش‌ها، کرم رایانه‌ای استاکس‌نت که در ماه‌های اخیر به صورت گسترده شبکه‌های رایانه‌ای ایران را مورد حمله قرار داده بود، با هدف تأثیر بر فعالیت تأسیسات هسته‌ای ایران به ویژه بوشهر طراحی شده است.

این در حالی است که علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، که با خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس مصاحبه‌ای مفصل داشته می‌گوید این سازمان به سیستم‌های کامپیوتری خود «اشراف کامل» داشته و ایران «از دو سه ماه پیش» ویروس استاکس‌نت را شناسایی کرده است.

با این حال آقای صالحی در سخن از این کرم رایانه‌ای از فعل آینده استفاده کرده و بنابراین می‌توان سخن او را چنین تعبیر کرد که این مشکل رایانه‌ای هنوز به طور کامل مهار نشده است.

علی‌اکبر صالحی گفت: «مطمئنم که از این چالش هم پیروزمندانه خارج خواهیم شد، کما این که از دو سه ماه پیش ما از ویروس آگاه بودیم، اما به تازگی خبر آن انتشار یافته است.»

این در حالی است که آقای صالحی پیشتر گفته بود که این آلودگی رایانه‌ای به سیستم اصلی نیروگاه بوشهر وارد نشده و تنها در «برخی از لپ‌تاپ‌های شخصی» مشاهده شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین «کشورهای غربی» را متهم کرده که با «برقراری تماس» و «اغوا» کردن کارشناسان این سازمان از این افراد اطلاعات گرفته‌اند.

علی‌اکبر صالحی همچنین خبر داده است که از میان این کارشناسان تعدادی «نسبت به این اغواگری‌ها لغزش داشتند» و «متأسفانه اطلاعاتی را به بیرون درز می‌دادند».

آقای صالحی در این باره توضیح داده است که در گذشته افراد حاضر در این سازمان به‌راحتی می‌توانستند به اطلاعات موجود دسترسی داشته باشند، «ولی اکنون دیگر این گونه نیست».

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در عین حال در پاسخ به این پرسش که آیا تعدادی از «دانشمندان» این سازمان کشور را ترک کرده‌اند یا خیر این خبر را تکذیب کرده است.

در تیرماه گذشته، پس از بازگشت شهرام امیری به ایران، دو روزنامه آمریکایی واشینگتن پست و نیویورک تایمز از قول چند مقام آمریکایی خبر دادند که او چندین سال برای سازمان سیا خبرچینی کرده و در ازای دریافت پنج میلیون دلار اطلاعات «مفیدی» در اختیار این سازمان قرار داده است.

از آقای امیری که پس از بازگشت به ایران تاکنون خبری از او منتشر نشده است به عنوان «دانشنمد هسته‌ای» یاد می‌شد.
XS
SM
MD
LG