لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

«اتحاديه اروپا سه ايرانی را در ارتباط با سرکوب معترضان سوری تحريم می‌کند»


يک ديپلمات اروپايی گفته است، کشورهای عضو اتحاديه اروپا روز چهارشنبه توافق کرده اند تا تحريم ها عليه سوريه را گسترش داده و چهار نهاد نظامی و هفت نفر از جمله سه ايرانی را به اتهام دست داشتن در سرکوب معترضان در سوريه مورد تحريم قرار دهند.

اتحاديه اروپا در ماه گذشته ميلادی بشار اسد، رييس جمهور سوريه و شماری از مقامات بلندپايه اين کشور را مشمول تحريم کرد. اين تحريم ها شامل توقيف اموال و ممنوعيت سفر به کشورهای اروپايی است.

يک ديپلمات اروپايی، که نخواست نامش فاش شود روز چهارشنبه به خبرگزاری رويترز گفته است: «درخصوص گسترش تحريم ها توافق سياسی وجود دارد.»

وی گفته است اين تحريم ها روز پنجشنبه به صورت رسمی توسط ۲۷ عضو اتحاديه اروپا تصويب شده و از روز جمعه اعمال خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، اين تحريم‌های تازه به پيشنهاد بريتانيا و فرانسه مطرح شده اند و به اين ترتيب تعداد کسانی که در ارتباط با سرکوب معترضان در سوريه مورد تحريم اتحاديه اروپا قرار می گيرند به ۳۴ نفر خواهد رسيد.

اين دپيلمات اروپايی همچنين گفته است: اين سه ايرانی متهم هستند که تجهيزات نظامی و کمک برای سرکوب معترضان سوری در اختيار حکومت بشار اسد قرار داده اند.

در همين حال، يک سخنگوی دولت بريتانيا از قرار گرفتن نام سه ايرانی در فهرست تازه تحريم های اتحاديه اروپا عليه سوريه استقبال کرده است.

اين سخنگوی دولت بريتانيا گفته است: قرار گرفتن نام اين سه ايرانی در فهرست تحریم های تازه پيام روشنی به مقامات جمهوری اسلامی خواهد بود که ارائه کمک و تجهيزات به حکومت سوريه برای سرکوب مخالفان قابل پذيرش نيست.

در اين گزارش به نام اين سه ايرانی مورد تحريم اتحاديه اروپا اشاره ای نشده است.

اما در همين زمينه پيشتر آمريکا در چارچوب اقدام‌های خود برای وادار ساختن رهبران سوريه به توقف سرکوب خشونت‌‌آميز اعتراض‌ها در اين کشور، علاوه بر بشار اسد و مقام های بلندپایه این کشور دو فرمانده عالی‌رتبه سپاه پاسداران را نیز تحريم کرد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمريکا اين دو فرمانده شامل قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه و محسن چيذری، يکی ديگر از فرماندهان عالی‌رتبه سپاه قدس است.

نيروی قدس بخشی از سپاه پاسداران است که مسئوليت عمليات برون‌مرزی اين نيرو را برعهده دارد.

همزمان با انتشار خبر تحريم های تازه اتحاديه اروپا، وليد معلم، وزير خارجه سوريه، با انتقاد شديد از رويکرد اتحاديه اروپا درقبال رويدادهای کشورش، ادعای کمک ايران و حزب الله به حکومت بشار اسد برای سرکوب معترضان سوری را رد کرده است.

به گفته فعالان سوری از زمان آغاز اعتراضات ضد دولتی در اين کشور تا کنون دست کم ۱۳۰۰ نفر کشته شده اند.
XS
SM
MD
LG