لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

دیپلمات های اروپایی: امید زیادی به از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران نیست


به گفته شماری از دیپلمات های اروپایی، در حالی که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ایران خواسته برای ازسرگیری مذاکرات در مورد پرونده اتمی جمهوری اسلامی اقدام کند، اما امید زیادی به حضور و همکاری ایران در گفت وگوها دیده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم اشتون در پاسخ نامه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی از تهران خواسته است «اراده و خواست خود برای پاسخ دادن به نگرانی های جهانی و بین المللی را نشان دهد» و بدون هیچ گونه پیش شرط وارد مذاکرات سازنده شود.

«مایا کوتسیانچیچ»، سخنگوی خانم اشتون هم گفت: «رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نامه از ایران خواسته اعتمادسازی کرده و شرایط شکل گیری مذاکرات سازنده را فراهم کنند.»

وی افزود: «اتحادیه اروپا خواهان گفت وگویی سازنده و مشخص با ایران است که در آن بتوان به طور دقیق و مشخص، اهداف برنامه هسته ای ایران را بررسی کرد و در صورت صلح آمیز تشخیص داده شدن آن، همکاری های لازم را برقرار کرد.»

به گفته دیپلمات های اروپایی در بروکسل، با توجه به پرونده موسوم به «طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن توسط دو تن از عوامل مرتبط با حکومت ایران»، به نظر نمی رسد شرایط برای گفت وگوی سازنده با ایران فراهم شود. یکی از دیپلمات های اروپایی به رویترز گفت: «ایران هنوز به نگرانی های مرتبط با پرونده هسته ای پاسخ درستی نداده و حالا یک پرونده دیگر هم به اضافه شده است.»

اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه ای هشدار داد اگر ایران به سمت گفت وگوهای سازنده با اتحادیه اروپا نرود، با خطر تحریم ها وفشارهای بیشتر از سوی این اتحادیه روبرو خواهد شد.

بیانیه رهبران اروپایی تأکید کرده است که «حرکت ایران به سمت افزایش حجم فعالیت‌های موشک و نیز گسترده کردن فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم، در مخالفت صریح با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»

اتحادیه اروپا همچنین از «کمبود همکاری ایران با آژانس» انتقاد کرده و گفته است: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مسائل جدی و پرسش‌های اساسی در برنامه اتمی ایران اشاره کرده که در گزارش‌های اخیر مدیرکل به آن اشاره شده است.»

ایران از سوی غرب در مظان این اتهام است که در پوشش برنامه اتمی خود، اهدافی نظامی را دنبال می‌کند، و از این رو در سال‌های اخیر همواره با این درخواست فزاینده مواجه بوده که به فعالیت‌هایی چون غنی‌سازی که کاربردی دوگانه در مقاصد نظامی و غیرنظامی دارد، پایان دهد.

شورای امنیت سازمان ملل نیز تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است فعالیت‌های مرتبط به غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی خود را به آژانس ثابت کند. ایران اما با رد این قطعنامه‌ها، بر صلح‌آمیز بودن مقاصد برنامه اتمی‌اش تأکید دارد و غنی سازی اورانیوم را ادامه داده است.

در این میان مذاکرات میان شش قدرت جهانی، متشکل از پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان که با هدایت اتحادیه اروپا انجام می‌شود، پس از ماه‌ها معوق ماندن، اوائل سال جاری میلادی در ژنو و استانبول از سرگرفته شده، اما بی‌نتیجه ماندن دور جدید مذاکرات نیز باعث توقف تماس‌های دو طرف از بهمن‌ماه سال ۸۹ به این سو شد.
XS
SM
MD
LG