لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۹

آمانو: ایران هنوز هیچ تضمینی برای بازرسی کامل نداده است


یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز سه شنبه گفت: «ایران هنوز هیچ تضمینی به آژانس نداده که اجازه دهد از تمامی تاسیسات اتمی بازدید به عمل آورده شود. با این حال هنوز گفت وگوهای ما با ایران ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه مثبتی برسیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مکزیکو سیتی گفت: «ما هنوز نمی دانیم ایران این اجازه را می دهد که از سایت هایی که در گزارش آژانس آمده و مشکوک به فعالیت های نظامی است بازدید کنیم، ولی گفت وگوها در مورد مسائل دوطرفه را ادامه می دهیم.»

وی ابراز امیدواری کرد دور دوم گفت وگوهای ایران با آژانس که قرار است هفته آینده دنبال شود، بتواند به نتایج مشخص و راهبردی برسد. ماه گذشته ایران گفت وگوهایی سه روزه با مقامات آژانس بین المللی انرژی در تهران داشت که در پایان گفته شد دو طرف به گفت وگوها ادامه خواهند داد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود به فهرستی از تاسیسات مشکوک به فعالیت های نظامی در ایران از جمله سایت «پارچین» اشاره کرده بود. خبرنگار رویترز در مورد سایت پارچین از آقای آمانو سوال کرد که وی در پاسخ گفت: «هنوز در مورد امکانات بازدید و بازرسی، هیچ خبر دقیق و قطعی نداریم.»

یوکیا آمانو در گفت وگو با خبرنگار رویترز گفت: «پارچین تنها مسئله در مذاکرات ما با ایران نیست. هدف ما این است که فهرست تمامی مسائل مورد تردید را به سرانجام برسانیم. همه را هم نمی شود یک شبه انجام داد ولی امیدواریم به نتیجه ای مشخص برسیم چرا که گفت وگوی اخیر ما به جمع بندی نهایی نرسید.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «از طرف خودمان می توانم بگویم تلاش خود را می کنیم تا به شکل سازنده و مفید، مذاکرات را دنبال کنیم.»

هیات عالی رتبه بازرسی آژانس با حضور دو تن از کارشناسان تولید سلاح اتمی آژانس در دور قبلی گفت وگوها در تهران حضور داشتند.

نگرانی سازمان ملل و قدرت‌های غربی از استفاده احتمالی جمهوری اسلامی از فناوری هسته‌ای برای تولید جنگ‌افزار اتمی است ولی مقام‌های ایران با تأکید بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود این نگرانی‌ها را بی‌اساس می‌دانند.

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهارقطعنامه تحریمی، از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های اتمی خود ادامه داده است.

جدای از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، اتحادیه اروپا، کانادا، استرالیا و سوییس هم تحریم های بیشتر و یکجانبه ای علیه ایران اعمال کرده اند. آمریکا در آخرین دور از این فشارها بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا هم تحریم نفت ایران به اجرا گذاشت.

هیات اعزامی آژانس به رياست «هرمن ناکارتس» ریيس بازرسان و با حضور «رافایل گروسی» معاون یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی در سفر قبلی به ایران حضور داشتند. آن زمان گفته شد که قرار است این هیات از سایت فردو در نزدیکی قم دیدار کند ولی بعد از آن گفته شد که این هیات هیچ گونه بازدیدی نداشته و تمام این مدت به گفت وگو و مذاکره گذشته است.

علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در جریان سفر قبلی هیات آژانس به ایران گفته بود امکان تمدید زمان این دیدارها وجود دارد.

آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی در آبان ماه با اشاره به ابعاد «نظامی احتمالی» فعاليت‌های هسته‌ای ايران به طور جدی ابراز نگرانی کرده و گفته بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می‌دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای آزمايش‌هايی انجام داده است.

در این گزارش گفته شده بود ایران مدل کامپیوتری کلاهک‌های هسته‌ای را آزمایش کرده و نیز یک کانتینر فولادی برای آزمایش انفجاری در منطقه پارچین، در جنوب شرق تهران، در مجتمع مهم و محرمانه سپاه پاسداران برپا کرده است.

آن گزارش هم توسط هرمان ناکارتس تهیه شده بود و آژانس آن زمان بر «موثق بودن» گزارش اخیر خود تاکید کرده بود. علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هم آن گزارش را «مزخرف» خوانده بود.
XS
SM
MD
LG