لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

تبليغات يک هفته ای انتخابات مجلس ایران در غیاب مخالفان آغاز شد


در حالی که تنها ۹ روز به زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم باقی مانده است، تبليغات نامزدهای انتخابات از روز پنجشنبه در ايران آغاز شده است و گروه های اصولگرا در غياب اصلاح طلبان و مخالفان فهرست نامزدهای خود را نهايی کرده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری های ايران تبليغات انتخابات مجلس از ساعت هشت صبح روز پنجشنبه در ايران آغاز شده و بر اساس قانون، تا يک هفته ادامه خواهد داشت.

وزارت کشور جمهوری اسلامی ايران می گويد که برای اين دور از انتخابات صلاحيت سه هزار و ۴۴۴ کانديدا از سوی شورای نگهبان تاييد شده است که برای ۲۹۰ کرسی مجلس با يکديگر به رقابت خواهند پرداخت.

به گفته مسوولان وزارت کشور و شورای نگهبان، «پنج هزار و ۳۹۵ نفر» برای شرکت در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده اند که ۱۲۰۰ نفر آنها رد صلاحيت شده اند. گزارش خبرگزاری مهر نيز حاکی است که ۱۷۵ نفر از نامزدها پس از اعلام نهايی وضعيت صلاحيت ها انصراف خود را اعلام کرده اند.

سيد صولت مرتضوی، رييس ستاد انتخابات کشور، گفته است که در ميان رد صلاحيت شده ها نام ۳۵ نماينده مجلس هشتم به چشم می خورد.

سيد شهاب الدين صدر، نايب رييس مجلس شورای اسلامی، از معروفترين نمايندگان رد صلاحيت شده است. حجت الاسلام سيد حاجی محمد موحد، نماينده بهبهان و عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی و سيد محمود علوی، نماينده مجلس خبرگان و نماينده سابق ولی فقيه در ارتش ايران از ديگر رد صلاحيت شده های اين دوره از انتخابات هستند. اين دو نفر به نداشتن «التزام به اسلام» متهم شده اند.

خيز اصولگرايان برای مجلس نهم

اصولگرايان که اکثريت مجلس فعلی را در دست دارند در غياب اصلاح طلبان و مخالفان حکومت که انتخابات مجلس نهم را تحريم کرده اند دارای بيشترين بخت برای تصاحب اکثريت کرسی های مجلس آينده هستند.

با اين حال، اصولگرايان که در ماه های گذشته تلاش زيادی کردند تا فهرست واحدی از نامزدهای خود را معرفی کنند به شدت دچار اختلاف شده و در قالب حداقل هشت گروه اصولگرايی وارد صحنه رقابت ها شده اند.

به نظر می رسد رقابت اصلی در جريان اصولگرا ميان دو «جبهه متحد اصولگرايان» به رهبری آيت الله محمدرضا مهدوی کنی و محمد يزدی با «جبهه پايداری انقلاب اسلامی» به رهبری آيت الله محمد تقی مصباح يزدی باشد.

رسانه های اصولگرا گزارش داده اند هواداران محمود احمدی نژاد که به «جريان انحرافی» معروف شده اند نیز با چراغ خاموش خود را برای انتخابات آماده می کنند.

با اين حال، دفتر رياست جمهوری ايران، چهارشنبه شب در اطلاعيه ای گفت که «هيچ جريان و جناح خاصی از طرف دولت در رقابت انتخاباتی حضور ندارد.»

اين دفتر افزوده است: «دولت و شخص رييس جمهور از يک يا چند جريان سياسی در نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حمايت نمی کند و اخبار منتشره در اين زمينه را تکذيب می کند.»

اين اطلاعيه در حالی صادر می شود که بر اساس گزارش های منتشره، علاوه بر جبهه پايداری انقلاب اسلامی که از وزيران سابق و نمايندگان هوادار دولت احمدی نژاد در مجلس تشکيل شده است، حداقل سه جبهه «حاميان ولايت»، «حاميان دولت» و جبهه «توحيد و عدالت» اهداف دولت احمدی نژاد در انتخابات را دنبال می کنند.

نمايندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای اخير نسبت به پرداخت يارانه پيش از انتخابات از سوی دولت احمدی نژاد اعتراض کرده و آن را دارای «اهداف انتخاباتی» توصيف کردند.

غلامرضا مصباحی مقدم، نماينده تهران و رييس کميسيون طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اين زمينه گفته که «دولت مايل است با پرداخت پول بيشتر مردم را به حضور در انتخابات ترغيب کند.»

انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی در حالی روز ۱۲ اسفند‌ماه برگزار می‌شود که به گفته روزنامه کيهان در حال حاضر ۶۷ فهرست انتخاباتی در کل کشور وجود دارند که ۲۴ فهرست آن در تهران هستند.

«نگرانی» از تحريم انتخابات

به دنبال تحريم انتخابات مجلس از سوی گروه های شاخص اصلاح طلبان و همچنين مخالفان دولت جمهوری اسلامی، رسانه ها و شخصيت های اصولگرا در ماه های اخير تبليغات گسترده ای انجام داده اند که حضور برخی از افراد و گروه ها در انتخابات که خود را اصلاح طلب معرفی می کنند را پر رنگ جلوه دهند.

اشاره اصولگرايان به تشکيلاتی چون «حزب مردمسالاری»، «خانه کارگر جمهوری اسلامی» و ديگر گروه های ناشناخته در ميان اصلاح طلبان است که گفته اند در انتخابات مجلس نهم شرکت می کنند و به ارائه ليست می پردازند.

ارائه پيش بينی های متعدد از سوی مقام های جمهوری اسلامی مبنی بر حضور گسترده مردم ايران در انتخابات يکی ديگر از موارد تبليغاتی بوده است که در ماه های اخير در رسانه های اصولگرا دنبال شده است.

محمدرضا نقدی، رييس سازمان بسيج مستضعفين، روز پنجشنبه گفت: «جا دارد از هم‌اکنون حضور حماسی مردم در انتخابات را تبريک بگوييم چراکه حضور دشمن‌شکن ملت قطعا محقق خواهد شد.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، وی در جمع بسيجيان هرمزگان افزوده است: «حضور مردم در نهمين دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فوق تصور دوست و دشمن خواهد بود و حماسه ۲۲ بهمن که به مراتب پرشورتر از سال‌های گذشته برگزار شد، در حکم طليعه اين حماسه شورانگيز است.»

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز نوزدهم دی ماه گفت که «مراکز و قرارگاه فرماندهی جبهه کفر و استکبار» و «پادوها و پياده نظام اين جبهه در داخل و خارج» در صدد هستند «تا حضور مردم در انتخابات مجلس کمرنگ باشد، اما من پيش بينی می کنم که به لطف و فضل الهی، حضور مردم در اين انتخابات دشمن‌شکن خواهد بود.»

آيت الله مهدوی کنی، رييس مجلس خبرگان نيز از حضور ۸۰ درصدی مردم ايران در پای صندوق های رای خبر داده است.

خبرگزاری فارس و صدای و سيمای جمهوری اسلامی ايران هم به نقل از نظرسنجی های خود، گزارش داده اند که ۷۰ درصد مردم در انتخابات شرکت می کنند.

رای گيری روز دوازدهم اسفندماه، نخستين انتخابات جمهوری اسلامی پس از سرکوب های گسترده اعتراض ها به نتايج انتخابات دهم رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ است که در جريان آن دهها تن کشته و هزاران نفر نيز بازداشت و زندانی شدند.

وزارت کشور ايران گفته است که ۴۸ ميليون و ۲۸۸ هزار و ۷۹۹ نفر واجد شرايط رای دادن در انتخابات مجلس نهم هستند.

اين انتخابات قرار است در يکهزار حوزه اصلی و فرعی و ۴۷ هزار و ۶۶۵ شعبه اخذ رای در سراسر کشور انجام شود و سی امين انتخاباتی است که پس از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ در ايران برگزار می شود.
XS
SM
MD
LG