لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شد


علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- وین، ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی- وین، ۱۹ خرداد ۱۳۹۱
مذکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران در وین آغاز شد. به گفته آژانس در این مذاکرات از ایران خواسته خواهد شد تا تفاهم‌نامه‌ای را برای از بین‌ رفتن ابهام‌های هسته‌ای‌اش به امضا برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، که در وین حضور دارد، علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم جمهور اسلامی ایران در آژانس و هرمان ناکارتس، رئیس بازرسان آژانس، مذاکرات هسته‌ای خود را صبح جمعه، ۱۹ خردادماه در مقر آژانس آغاز کردند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که علی اصغر سلطانیه پیش از ورود به محل مذاکرات، از اظهار نظر در خصوص این گفت‌و‌گوها خودداری کرد.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیشتر با اعلام زمان برگزاری این نشست گفته بود: «از ایران دعوت می‌کنم تا سند چارچوب همکاری‌ها را در اسرع وقت امضا و به مرحله اجرا درآورد و امکان دسترسی زودهنگام به سایت پارچین را فراهم کند.»

در صورت امضای «سند همکاری» میان ایران و آژانس که «رویکرد ساختارمند» نام گرفته است، نحوه بازرسی‌ها و شیوه انجام تحقیقات آژانس در تأسیسات هسته‌ای ایران مشخص می‌شود.

بازدید از سایت پارچین از موارد اصلی اختلاف ایران و آژانس طی ماه‌های اخیر بوده است.

آژانس آبان ماه سال گذشته در گزارشی اعلام کرد که احتمالا ایران در سایت پارچین آزمایش‌های انفجار قوی که می‌تواند در تولید سلاح اتمی کاربرد داشته باشد انجام گرفته است. آژانس برای روشن‌سازی این مسائل خواستار دسترسی به این مرکز شده است.

نماینده ایران در آژانس اتهامات متوجه پارچین را «بی‌اساس و جار و جنجال» خوانده و فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز گفته است: «آنها می‌خواهند پارچین را ببینند، اما ما باید قانع شویم که این مکان جزو مکان‌هایی است که باید به آژانس نشان دهیم.»

دور گذشته مذاكرات ایران و آژانس با سفر یوكیو آمانو مدیركل آژانس به ایران، در تهران برگزار شد.
XS
SM
MD
LG