لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

زلزله آذربایجان «۱۳۷ هزار» آسیب‌دیده برجای گذاشته است


گزارش‌ها حاکی است که زلزله آذربایجان شرقی تاکنون «۳۰۶ کشته، هزار و ۸۰۰ مجروح و ۱۳۷ هزار حادثه‌دیده» بر جای گذاشته است. این زلزله همچنین تاکنون با «۹۰۰ پس‌لرزه» همراه بوده است.

به گزارش روز جمعه، ۲۷ مردادماه، خبرگزاری مهر، با گذشت شش روز از زلزله شش ریشتری در شهرهای آذربایجان شرقی، آمارها حکایت از «تخریب ۲۴۵ روستا»،« مرگ ۳۰۶ تن» و «مصدومیت ۱۸۰۰ تن» دارد.

همچنین به گفته محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر، این زلزله «۱۳۷ هزار حادثه‌دیده» برجای گذاشته است.

بعدازظهر شنبه، ۲۱ مردادماه، موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد که دو زلزله به قدرت شش و ۶.۲ دهم ریشتر شهرهای اهر و ورزقان را لرزانده است، خبری که نحوه پوشش آن از سوی صدا و سیما اعتراض شماری از اعضای مجلس را به همراه داشت.

دو روز پس از وقوع زلزله و در تاریخ ۲۳ مردادماه، مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از «عملکرد ضعیف» صدا و سیما در خصوص اطلاع‌رسانی صدا و سیما درباره این واقعه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری مجلس، خانه ملت، وی گفت: «مهم‌ترین وظیفه صداوسیما اطلاع‌رسانی شفاف و به موقع در جریان‌ها و موقعیتها است که متاسفانه رسانه ملی درخصوص پوشش خبری این حادثه جانکاه در استان آذربایجان شرقی ضعیف عمل کرده و یا به عبارتی می‌توان گفت که اصلا کاری نکرده است.»

در کنار نحوه پوشش اخبار زلزله، همچنین پخش برنامه طنز «خنده بازار» از سوی صدا و سیما، یک روز پس از وقوع زلزله و در روزی که در آذربایجان عزای عمومی اعلام شده بود نیز موجی از انتقادها را به همراه داشت.

از جمله به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نماینده ارومیه ۲۳ مردادماه در مجلس در این خصوص گفت: «در شرایطی که بسیاری از هموطنان ما در مناطق زلزله زده خانه‌هایشان ویران شده و عزادار هستند، باید پرسید که چرا صدا و سیما در شب گذشته برنامه مضحک پخش کرد.»

در همین روز علی لاریجانی نیز با اشاره به انتقاد نمایندگان از عملکرد صدا و سیما گفت: «مسئولان صدا و سیما دقت بیشتری در پخش برنامه‌ها کنند و شرایط آزردگی مردم را فراهم نکنند.»

علی‌رغم این انتقادها، ایسنا ۲۴ مردادماه گزارش کرد که به دنبال ارائه گزارشی از عملکرد صدا و سیما به مجلس از سوی مدیرکل امور مجلس و صدا و سیما، کمیسیون عمران مجلس از اقدامات صدا و سیما در زمینه پوشش اخبار زلزله ابراز رضایت کرده است.

احمد مقیمی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، در این زمینه گفت: «گزارش ارائه شده از سوی نماینده صدا و سیما در خصوص این سازمان در نحوه پوشش و اطلاع‌رسانی مورد بررسی و رضایت اعضای کمیسیون قرار گرفت.»
XS
SM
MD
LG