لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

آمریکا درباره همکاری «دویچه بانک» آلمان با ایران تحقیق می‌کند


ساختمان «دویچه بانک» در فرانکفورت آلمان
ساختمان «دویچه بانک» در فرانکفورت آلمان
گزارش‌ها حاکی است که ایالات متحده درباره امکان نقض تحریم‌های بانکی آمریکا از سوی «دویچه بانک» آلمان و سه بانک اروپایی دیگر، از طریق انجام نقل و انتقال‌های مالی مرتبط با ایران و سایر کشورهای تحت تحریم در حال تحقیق است.

به گزارش ۲۷ مردادماه روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مقام‌های مجری قانون در ایالات متحده، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر دادستانی منهتن نیویورک، در حال تحقیق درخصوص نقل و انتقال‌های «میلیاردها دلار» مرتبط با ایران از طریق شعب «دویچه بانک» در آمریکا است.

این تحقیقات هنوز در مرحله ابتدایی هستند و هنوز مدرکی دال بر صورت گرفتن این نقل و انتقال‌ها پس از سال ۲۰۰۸، سالی که خزانه داری آمریکا نقل و انتقال‌های مالی مرتبط با ایران را ممنوع اعلام کرد، در دست نیست.

سخنگوی «دویچه بانک» روز شنبه، ۲۸ مردادماه، به خبرگزاری رویترز گفت که این بانک از سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفته است با مشتریانی از «ایران، سوریه، سودان و کره شمالی» طرف معامله نشود و از طریق قانونی به معاملاتی از این دست که در حال حاضر از طریق این بانک در جریان است، پایان دهد.

در کنار «دویچه بانک»، ایالات متحده در مورد سه بانک اروپایی دیگر که نام آن‌ها عنوان نشده نیز به اتهام نقض تحریم‌های بانکی آمریکا در حال تحقیق است.

تحقیقات درباره دویچه بانک در حالی صورت می‌گیرد که بانک بریتانیایی «استاندارد چارترد» به تازگی توافق کرد تا به دلیل مراودات مالی با ایران، مبلغ ۳۴۰ میلیون دلار به یک نهاد ناظر بانکی در آمریکا جریمه بپردازد.

مراجع قضایی و ناظر بر فعالیت‌های بانکی در ایالت نیویورک پیشتر بانک استاندارد چارترد را متهم کردند که علی‌‌رغم تحریم‌ها، با ایران معاملات پنهانی داشته است و در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ میلادی اقدام به نقل و انتقال ۲۵۰ میلیارد دلار از دارایی‌های بانک‌های ایرانی کرده است.

تحقیقات مقام‌های آمریکایی در مورد استاندارد چارترد به اتهام مراودات بانکی با ایران همچنان ادامه دارد.

دادگستری ایالات متحده، خزانه داری آمریکا و دادستانی منهتن از سال ۲۰۰۹ پنج بانک و موسسه مالی خارجی را به اتهام صورت دادن میلیاردها دلار نقل و انتقال مالی در ارتباط با ایران، کوبا و کره شمالی و از طریق شعبه‌های بانکی خود در آمریکا جریمه نقدی کرده‌اند.

این پنج بانک و موسسه مالی عبارتند از بانک‌های هلندی «آ ب ان آمرو» و «آی ان جی»، بانک بریتانیایی «بارکلیز»، و موسسه‌های مالی «لویدز» بریتانیا و «کردیت سوییس».
XS
SM
MD
LG