لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۶

سفیر آمریکا در لیبی کشته شد


«کریستوفر استیونز»، سفیر مقتول آمریکا در لیبی.
«کریستوفر استیونز»، سفیر مقتول آمریکا در لیبی.
در پی انتشار فیلمی ضد اسلامی از سوی یک کشیش آمریکایی اهل فلوریدا، معترضان به این فیلم در شهر بنغازی لیبی سه‌شنبه شب کنسولگری آمریکا در این شهر را هدف راکت قرار دادند. در جریان این حمله، سفیر‌ آمریکا و سه دیپلمات آمریکایی دیگر به قتل رسیدند.

خبرگزاری رویترز با درج این خبر همچنین خبر داد که روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور «حدود دو هزار نفر» از معترضان به این فیلم در مصر نیز از دیوارهای سفارتخانه آمریکا در قاهره بالا رفته و پرچم آمریکا را آتش زده و پاره کردند.

مقام‌های لیبیایی می‌گویند که پس از حمله معترضان به ساختمان کنسولگری آمریکا در بنغازی، کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی، که راهی مکانی امن‌تر بود در راه هدف راکت شبه‌نظامیان معترض قرار گرفته و در این حمله که به اتوموبیل او صورت گرفت وی و سه تن دیگر از کارکنان کنسولگری جان خود را از دست داده‌اند.

دیگر گزارش‌ها حاکی است در محل کنسولگری آمریکا در بنغازی «درگیری شدیدی» میان معترضان مسلح و نیروهای دولتی جریان داشته‌ است و در همین حال، مصطفی ابوشاقور، معاون نخست‌وزیر لیبی، قتل سفیر آمریکا را محکوم کرده و آن را «عملی ناجوانمردانه» توصیف کرده‌ است.
سفیر امریکا در لیبی کشته شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:44 0:00

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، شامگاه سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای مرگ «یک دیپلمات آمریکایی» در لیبی را تأیید کرد و با محکوم کردن حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی گفت که هم‌اینک نیروهای دولتی لیبی در حال تلاش برای برقراری دوباره امنیت این کنسولگری هستند.

خانم کلینتون در واکنش به این رویداد گفت: «برخی کوشیده‌اند تا این رفتار شنیع را به عنوان پاسخی به محتویات تحریک‌آمیزی که روی اینترنت منتشر شده توجیه کنند.»

وی افزود: «ایالات متحده هرگونه تلاش بین‌المللی به منظور تحقیر باورهای دینی دیگران را تأسف‌انگیز می‌داند، اما بگذارید به صراحت بگویم: چنین اعمال خشونت‌آمیزی به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست.»

«فیلمی طنزگونه»

فیلم مذکور از سوی تری جونز، کشیش ضد اسلام اهل فلوریدای آمریکا، منتشر شده که اعلام کرده‌ است انتشار این فیلم که «در آن محمد، پیامبر اسلام، به طرزی طنزگونه ترسیم شده» را به مناسبت سالگرد حملات یازده سپتامبر صورت گرفته است.

در این فیلم دوساعته، محمد، پیامبر اسلام، فردی ترسیم شده‌ است که «گناهان بسیاری مرتکب می‌شود و ازجمله سوءاستفاده جنسی از کودکان را مجاز می‌شمرد».

رسانه‌های آمریکایی ازجمله «وال‌ استریت جورنال» گزارش دادند که «سَم باسیل»، نویسنده و کارگردان این فیلم، که «معصومیت مسلمانان» نام دارد یک «یهودی آمریکایی» اهل کالیفرنیا و شاغل در بخش مستغلات است، اما پخش و توزیع فیلم را تری جونز برعهده دارد.(۱)

سم باسیل که هم‌اینک در مخفیگاه به‌ سر می‌برد به «وال‌ استریت جورنال» گفته‌ است که «بیش از ۱۰۰ یهودی با اعطای ۵ میلیون دلار» در تأمین مالی این فیلم کمک کرده‌اند و این فیلم با شرکت ۶۰ هنرپیشه و ۴۵ نفر پشت صحنه در سه ماه ساخته شده‌ است.

به گفته «سم باسیل»، این فیلم تاکنون تنها یک بار اکران شده که اوایل سال جاری در سالنی تقریباً خالی در هالیوود بوده است.

تری جونز، کشیش کلیسای گِینزویل فلوریدا، که شبکه خبری سی‌ان‌ان در وب‌سایت خود او را کشیشی «جویای نام» توصیف می‌کند پیشتر در اردیبهشت‌ماه امسال قرآن و تصویری از محمد، پیامبر اسلام، را آتش زده بود.

وزارت خارجه ایالات متحده نیز در پاسخ این عمل را محکوم کرده و اعلام کرد که «این یک عمل فردی است و به هیچ وجه نمایانگر ارزش‌های مردم آمریکا یا دولت ایالات متحده نیست».

تری جونز روز ۲۰ مارس ۲۰۱۱ نیز یک نسخه از قرآن را در کلیسای خود به آتش کشید که این اقدام تظاهرات گسترده‌ای را در افغانستان به دنبال داشت که طی آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

----------------------------------------------
(۱) گزارش‌های بعدی حکایت از مسیحی و قبطی بودن این فرد دارند.
XS
SM
MD
LG