لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۴

انتقاد وزير بهداشت از تعلل بانک مرکزی در تخصيص ارز برای دارو


وحيد دستجردی: نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غير رسمی می‌توانيم دور بزنيم.
وحيد دستجردی: نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غير رسمی می‌توانيم دور بزنيم.
مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت ايران روز شنبه، ۱۸ آذر از «تعلل» بانک مرکزی کشور در تخصيص ارز برای دارو انتقاد کرد و از اين بانک خواست که به «تعهدات» خود عمل کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خانم وحيد دستجردی گفت: «نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غير رسمی می‌توانيم دور بزنيم، ولی مشکل تخصيص ارز توسط بانک مرکزی در داخل کشور را نمی‌توانيم دور بزنيم.»

اشاره وزير بهداشت ايران به مشکلاتی است که ايران برای دريافت درآمدهای ناشی از صادرات نفت و گاز خود با آن مواجه شده است.

نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غير رسمی می‌توانيم دور بزنيم، ولی مشکل تخصيص ارز توسط بانک مرکزی در داخل کشور را نمی‌توانيم دور بزنيم.
مرضیه وحید دستجردی
در پی تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران که با هدف متوقف ساختن برنامه‌های اتمی آن اعمال شده است، بسياری از بانک‌های خارجی از انتقال ارز به ايران خودداری می‌کنند که اين اتفاق در کنار کاهش صادرات نفت ايران مشکلات گسترده‌ای را برای اقتصاد و بازرگانی اين کشور پديد آورده است.

کمبود برخی از داروها در ايران از جمله اين مشکلات است که در روزهای اخير گزارش‌های متعددی درباره آن در رسانه‌های فارسی زبان منتشر شده است.

وزير بهداشت ايران اظهار داشت: «با دارو که وابسته به جان مردم است نمی‌توان شوخی کرد، ما به هر طريقی که شده داروی مردم را تامين می‌کنيم.»

او سپس تاکيد کرد که داروهای ناياب از «راه‌های ممکن» وارد کشور می‌شود. اين در حالی است که رسانه‌های داخلی ايران از گسترش فهرست داروهای ناياب يا کمياب در کشور خبر می‌دهند. از جمله اين داروها می‌توان به داروهای بيماران هموفيلی اشاره کرد که چنان‌چه متخصصان می‌گويند، ذخاير آن «روبه پايان» است.

تالاسمی نيز از ديگر بيماری‌هايی است که داروهای آن در ايران ناياب شده‌است و به اين فهرست می‌توان داروهای بيماری‌های صعب‌العلاج نظير انواع سرطان‌ها يا هپاتيت بی و داروهای بی‌هوشی را اضافه کرد.

حمیدرضا مشهدی، دبیر انجمن تالاسمی ایران پیشتر از کمبود داروی تزریقی بیماران تالاسمی خبرداده و گفته بود: «اگرچه داروها مشمول تحریم نیستند ولی عواملی همچون مشکلات ارزی ورود دارو به کشور را دشوار کرده است.»
XS
SM
MD
LG