لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

تاجزاده: کودتای انتخاباتی دیگری در راه است


مصطفی تاجزاده از خرداد ۱۳۸۸ و در پی انتخابات ریاست جمهوری دهم در زندان است.
مصطفی تاجزاده از خرداد ۱۳۸۸ و در پی انتخابات ریاست جمهوری دهم در زندان است.
در حالی که شش ماه تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ باقی است، مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در یادداشتی که وب‌سایت‌ خبری نوروز روز جمعه، ۱۵ دی، منتشر کرد، هشدار داد که یک «کودتای انتخاباتی» دیگر در ایران در پیش است.

آقای تاجزاده که از خرداد ۱۳۸۸ در زندان است، در این یادداشت به اظهارات اخیر برخی از مقامات نظامی و حکومتی ایران اشاره می‌کند و موضع‌گیری آنها علیه معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را زمینه‌ساز یک «کودتای انتخاباتی دیگر» می‌خواند.

خردادماه سال آینده یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود، در حالی که هنوز ابهامات بسیاری در ارتباط با انتخابات پیشین وجود دارد که سال ۱۳۸۸ برگزار شد و به اعتراضات گسترده‌ای انجامید.

معترضان معتقد بودند که پیروزی محمود احمدی‌نژاد در آن انتخابات نتیجه «تقلب» و «مهندسی آرا» بوده و به همین جهت خواهان ابطال نتیجه انتخابات بودند.

اما این اعتراضات در نهایت با سرکوب حکومت مواجه شد و بسیاری از فعالان سیاسی مخالف در ایران بازداشت و به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم شدند.

در همین حال در روزهای اخیر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، و آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، از روحانیون سرشناس حامی حکومت، ضمن تحلیل انتخابات ۸۸، مناقشات بر سر آن انتخابات را نتیجه طراحی‌های دولت‌های غربی خواندند.

مصطفی تاجزاده در واکنش به این اظهارات نوشته است: «فعال شدن مصباح و جنتی و فرمانده سپاه ... معنایش این است که کودتای انتخاباتی دیگری در راه است.»

او در این یادداشت انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را نیز به کودتای نظامیان تشبیه کرده و خواستار محاکمه محمود احمدی‌نژاد شده است.

مصطفی تاجزاده در یادداشت خود می‌گوید: «من معتقدم اگر درست و قانونی رسیدگی کنند، انتخابات ۸۸ باطل است و احمدی‌نژاد باید محاکمه شود.»

آقای تاجزاده همچنین با انتقاد از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، شیوه حکومت او را «سلطنت مطلقه» می‌خواند و او را مسئول شرایط فعلی ایران معرفی می‌کند.

او می‌نویسد: «اگر وضع خوب است که همه باید از رهبر تشکر و به او دعا کنند که کشورمان در مقایسه با کشورهای منطقه و دنیا اوضاعش عالی است! و اگر وضع بد است، انتقاد اصلی متوجه ایشان است که ۷۰ درصد اختیارات کشور را مستقیم در دست دارد و ۳۰ بقیه را هم غیرمستقیم اعمال می‌کند.»

مصطفی تاجزاده در دولت اصلاح‌طلب محمد خاتمی معاون وزیر کشور بود. او عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است، دو حزبی که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به حکم دادگاه ایران منحل شدند.
XS
SM
MD
LG