لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

الجزاير: ۳۷ تن از گروگان ها کشته شدند


عبدالملک سلال، نخست وزیر الجزایر
عبدالملک سلال، نخست وزیر الجزایر
عبدالمالک سلال، نخست وزير الجزاير روز دوشنبه گفت دست کم ۳۷ تن از گروگان های تحت اسارت تروريست ها در تأسيسات گاز طبيعی «ان اميناس» در اين کشور کشته شده اند. گزارش ها حاکی است پنج تن از دیگر گروگان ها نيز در مرکز «ان اميناس» مفقود شده اند و احتمال دارد که جان خود را از دست داده باشند.

به گزارش شبکه تلویزیونی «سی ان ان»، پيش از اعلام نخست وزير الجزاير در روز دوشنبه دوم بهمن، ديگر کشورها و شرکت هايی که کارگران خارجی را در اين مرکز استخدام کرده بودند شمار ۲۹ تن کشته را تأييد کرده بودند.

نيروهای ويژه الجزاير برای آزادسازی گروگان ها دوبار - يک بار روز پنج شنبه و ديگر بار روز شنبه - به اين تأسيسات حمله کردند.

گروگان ها به مدت چهار روز در اسارت شبه نظامیان اسلامگرا بودند. دولت دليل تهاجم به تأسيسات فوق را اطلاع از تصميم گروگان گيران برای انفجار اين تأسيسات و فرار به کشور مالی در همسايگی الجزاير به همراه گروگان ها اعلام کرد.

نخست وزير الجزاير تأکيد کرده است: «اگر اين مرکز منفجر می شد، همه چيز و همه کس را تا شعاع ۵ کيلومتری از بين می برد و نابود می کرد.»

به گفته مقام های رسمی، در جريان حمله نيروهای امنيتی به تأسيسات گاز «ان اميناس» ده ها تن از شبه نظامیان و گروگان ها کشته شدند. اما در عين حال نيروهای امنيتی موفق شدند صدها تن از کارگران این تاسیسات را نجات دهند.

تعداد ۷۹۰ نیروی کار، از جمله ۱۳۴ نفر کارگر خارجی، در اين مرکز به کار اشتغال داشتند.

بحران گروگان گيری روز چهارشنبه آغاز شده بود و طی آن شبه نظامیان مسلح کنترل تأسيسات گازی «ان اميناس» را در دست گرفته و در سراسر مرکز ياد شده مواد منفجره کار گذاشتند.

نخست وزير الجزاير گفته است ارتش در ابتدا در نظر داشته با گروگان گيران وارد مذاکره شود، اما «خواسته های آنها برای آزادکردن گروگان های به اسارت گرفته شده در الجزاير غيرمعقول بود و در نهايت به دخالت نيروهای ويژه با پشتيبانی نيروی هوايی منتهی شد.»

بنابر گزارش آژانس خبری «صحرا ميديا» در کشور آفريقايی موريتانی، «مختار بلمختار»، از شبه نظامیان اسلامگرای سابقه دار مسؤوليت گروگان گيری اخير را از جانب گروه تروريستی القاعده پذيرفته است.

وی گفته که اين عمليات به تلافی اقدام دولت الجزاير در صدور مجوز برای پرواز جنگنده های فرانسوی در حال جنگ با اسلامگرايان مالی بوده است.
XS
SM
MD
LG