لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

امیدواری بریتانیا، فرانسه و آلمان به تعامل با ایران


بریتانیا، فرانسه و آلمان روز دوشنبه ابراز امیدواری کردند که با انتخاب حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری جدید ایران مذاکرات هسته‌ای جان تازه‌ای بگیرد و سرفصل تازه‌ای در تعامل با تهران رقم بخورد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۷ خرداد، ابراز امیدواری کرد که دولت جدید ایران تلاش کند با مذاکره به راه حلی در مورد برنامه‌ای هسته‌ایش برسیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه بریتانیا اظهار داشت که لندن با «حسن نیت» در این زمینه گام برخواهد داشت و تاکید کرد که ایران نباید در تلاش بریتانیا برای منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تردید کند.

در همین روز آلمان نیز ابراز امیدواری کرد که مناقشه هسته‌ای ایران با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران حل‌وفصل شود.

آندریاس پشکه، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان، از «فوریت» دستیابی به یک راه‌حل در مورد برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی به خبرنگاران گفت: «(دستیابی) به یک راه‌حل درباره این موضوع از فوریت برخوردار است.»

این مقام وزارت خارجه آلمان افزود: «از نگاه ما، ما باید به این گفت‌وگو ادامه دهیم. البته ایران حق دارد که برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را داشته باشد اما وظیفه‌ هم دارد که به تعهدات بین‌المللی‌اش نیز عمل کند.»

آقای پشکه با اشاره به انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران گفت که آلمان اوضاع را با دقت ارزیابی می‌کند؛ انتخابی که ممکن است فرصت‌های تازه‌ای در داخل ایران و خارج از این کشور ایجاد کند.

رییس جمهوری منتخب ایران روز دوشنبه در نخستین کنفرانس خبری خود، در پاسخ به پرسشی درباره برنامه ایران برای مذاکره با گروه پنج به علاوه یک،بر «حقوق» هسته‌ای ایران تاکید کرد ولی گفت که ایران بر تعامل با گروه ۱+۵ خواهد افزود و شفافیت بیشتری درباره برنامه هسته‌ایش در پیش خواهد گرفت.

آقای روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار فرانس ۲۴ که پرسید «آیا حاضرید برای از سرگیری مذاکرات، غنی‌سازی را تعلیق کنید؟» گفت: «آن دوره گذشته است. هم‌اکنون ما درگیر شرایط خاصی هستیم و من فکر می‌کنم راه‌های اعتمادساز فراوانی داریم.»

رییس جمهوری منتخب ایران افزود: «ما با آقای ژاک شیراک در سال ۲۰۰۵ در مذاکراتی به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بین‌المللی برای همه جلب شود و در ایران غنی‌سازی ادامه پیدا کند و این توافق‌ها می‌توانست راه‌حل نهایی باشد که البته آلمان با این موضوع موافقت کرد ولی متاسفانه انگلیسی‌ها با فشار آمریکایی‌ها موافقت نکردند و کار ناتمام ماند.»

وی با بیان اینکه «راه‌حل‌های بسیاری» برای اعتمادسازی وجود دارد گفت: «یکی از آنها توافق بین من و آقای شیراک است که آن توافق می‌تواند یکی از این راه‌حل‌ها باشد.»

در همین حال، خبرگزاری اینترفکس روز دوشنبه از مقر کنفرانس گروه هشت در «کاک ارن» ایرلند شمالی گزارش داد که فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، گفته است که انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌تواند مرحله‌ای نوین در توسعه روابط با ایران باشد.

اینترفکس گزارش داده که فرانسوا اولاند به همتای روس خود ولادیمیر پوتین گفته که می‌خواهد نظر رییس جمهوری روسیه را در این باره بشنود.

وی افزوده است: «به نظرم انتخابات ایران می‌تواند نطقه‌ آغازی برای توسعه روابط با ایران باشد اگر ایران خواست و اراده(لازم) را برای این امر نشان دهد.»
XS
SM
MD
LG