لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

توافق «دوستان سوريه» بر سر حمایت بیشتر از مخالفان بشار اسد


در نشست گروه « دوستان سوريه» در دوحه
در نشست گروه « دوستان سوريه» در دوحه
وزیران خارجه کشورهای غربی و عرب حامی مخالفان بشار اسد، رييس جمهوری سوريه، روز شنبه اول تيرماه در نشست گروه « دوستان سوريه» در دوحه، پايتخت قطر، توافق کرده‌اند تا به مخالفان حکومت سوريه کمک های بيشتری ارائه کنند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، وزيران خارجه ۱۱ کشور عضو گروه «دوستان سوريه» توافق کرده اند «تا فورا کليه تجهيزات و مواد موردنياز مخالفان (که بانيروهای دولتی درگيرند) را تامين کنند.»

اعضای گروه «دوستان سوريه» تاکيد کرده اند که هر کشور خود راسا اين کمک ها را در اختيار مخالفان قرار خواهد داد تا از اين طريق مخالفان بشار اسد بتوانند به تهاجم نيروهای دولتی و متحدان آنها پاسخ دهند.

کشورهای حاضر در نشست دوحه قطر همچنين حضور نيروهای حزب الله لبنان و دواطلبان ايرانی و عراقی در سوريه را محکوم کرده و خواهان خروج فوری اين نيروها شده اند.

نيروهای دولتی سوريه به کمک نيروهای حزب الله لبنان در حدود دو هفته پيش توانستند شهر استرانژيک قصير در نزديکی مرز لبنان را از نيروهای مخالف باز پس بگيرند.

در همين حال اعضای گروه «دوستان سوريه» هشدار داده اند که دخالت خارجی و تشديد درگيری های قومی در سوريه يکپارچگی اين کشور را تهديد می کند.

کشورهای گروه «دوستان سوريه» حاضر در نشست دوحه قطر عبارتند از بريتانيا، فرانسه، ايالات متحده، آلمان، ايتاليا، اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکيه، مصر، و امارات متحده عربی.

در همين حال، جان کری، وزير خارجه آمريکا، در نشست دوحه از کشورهای حاضر در اين نشست خواسته بود تا برای پايان دادن به «فقدان توازن» در نبردهای سوريه، کمک‌های نظامی و غيرنظامی خود به اپوزيسيون را افزايش دهند.

وزير امور خارجه آمريکا از اين کشورها خواسته بود تا کمک‌های خود به شورشيان سوريه را از طريق «شورای عالی نظامی ارتش آزاد سوريه» که از حمايت غرب برخوردار است هدايت کنند تا بدين طريق از افتادن اين سلاح‌ها به‌دست نيورهای مرتبط با القاعده جلوگيری شود.

وزير خارجه بريتانيا نیز در این نشست گفته است که مقامات بريتانيايی در مورد موضوع ارسال کمک به مخالفان در سوريه بحث‌های زيادی انجام می‌دهند اما دولت بريتانيا هنوز در اين مورد تصميمی نگرفته است.

آمریکا اوايل ماه جاری اعلام کرد که قصد دارد در واکنش به گزارش‌های دريافتی مربوط به استفاده رژيم بشار اسد از سلاح‌های شيميايی عليه مخالفان، نيروهای اپوزيسيون سوری را با سلاح‌های ارسالی خود مجهز کند.

برهان غليون، از مقامات ارشد اپوزيسيون سوريه خبر داده است که ارتش آزاد سوريه به تازگی «جنگ‌افزار پيشرفته شامل يک سامانه پدافند هوايی» دريافت کرده است.

لُوی مقداد، سخنگوی ارتش آزاد سوريه روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مقاديری سلاح‌های نوع جديد دريافت کرده‌ايم که شامل انواع سلاح‌های مورد درخواست ما می‌شود و به باور ما اين امر مسير نبرد را تغيير خواهد داد.»
XS
SM
MD
LG