لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

تحقیق در آمریکا درباره ارتباط مقام پیشین ارتش با «درز اطلاعات استاکس‌نت»


جیمز کارترایت از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ عهده‌دار مقام معاونت فرماندهی ستاد مشترک بود، سمتی که مقام دوم ارتش آمریکا به شمار می‌رود.
جیمز کارترایت از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ عهده‌دار مقام معاونت فرماندهی ستاد مشترک بود، سمتی که مقام دوم ارتش آمریکا به شمار می‌رود.
گزارش‌ها حاکی است که ایالات متحده در حال بررسی ارتباط مقام بلندپایه پیشین ارتش آمریکا با اتهام درز اطلاعات درباره ویروس استاکس‌نت است. ویروس استاکس‌نت سال ۱۳۸۹ کامپیوتر‌های مرکز غنی‌سازی نطنز را مورد حمله قرار داد.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ششم تیرماه، شبکه خبری ان‌بی‌سی، برخی منابع حقوقی به این شبکه خبری گفته‌‌اند که وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی ارتباط ژنرال جیمز کارترایت، معاون پیشین فرماندهی ستاد مشترک ایالات متحده، در ارتباط با اتهام درز اطلاعات سری مربوط به ویروس استاکس‌نت است.

این شبکه خبری می‌افزاید که احتمال این‌ که آقای کارترایت که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ عهده‌دار مقام معاونت فرماندهی ستاد مشترک بوده، در ارتباط با این اتهام محکوم شود، وجود دارد. معاونت فرماندهی ستاد مشترک، دومین مقام ارتش آمریکا به شمار می‌رود.

ویروس استاکس‌نت سال ۱۳۸۹ کامپیوترهای مرکز غنی‌سازی اورانیوم نطنز را مورد حمله قرار داد و هزار سانتریفیوژ این سایت را موقتا از کار انداخت.

جزئیات بدافزار استاکس‌نت نخستین بار خردادماه سال ۱۳۹۱ از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد. نیویورک‌تایمز آن زمان اظهار کرد که طرح استاکس‌نت با حکم جرج بوش، رئیس جمهور پیشین آمریکا، آغاز شده و با حکم اوباما شدت گرفته است.

این روزنامه گفته بود که برای تهیه این‌ گزارش مدت ۱۸ ماه با مقام‌های فعلی و پیشین «آمریکایی، اروپایی و اسرائیلی» که با برنامه استاکس‌نت در ارتباط بودند و شماری کارشناس گفت‌و‌گو کرده است.

به گفته این روزنامه، آقای کارترایت، ژنرال چهار ستاره ارتش آمریکا، از اعضای اصلی طرح حمله سایبری به تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران بوده است.

این طرح در زمان ریاست جمهوری جرج بوش با اسم رمز «بازی‌های المپیک» آغاز شد. پس از آن، در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، آقای اوباما دستور داد عملیات سایبری علیه تأسیسات غنی‌سازی ایران شدت بگیرد و پس از آن بود که حمله سایبری استاکس‌نت علیه سایت نطنز صورت گرفت.

این بدافزار اگرچه با هدف ضربه زدن به فعالیت‌های هسته‌ای ایران طراحی شده بود، تابستان ۱۳۸۹ به دلیل برخی مشکلاتی که در برنامه آن وجود داشت، از طریق کامپیوترهای نطنز در فضای اینترنت شیوع پیدا کرد و، به گفته نیویورک‌تایمز، آقای کارترایت نخستین فردی بود که خبر شیوع این بدافزار را به باراک اوباما و معاون وی، جو بایدن، داد.

پس از گسترش استاکس‌نت در فضای اینترنت، مقام‌های بلندپایه آمریکایی در این زمینه تشکیل جلسه دادند و در این جلسه باراک اوباما تصمیم گرفت که این طرح همچنان ادامه پیدا کند.

اعضای بلندپایه کنگره آمریکا خواهان آن شده‌اند که در مورد درز اطلاعات درباره استاکس‌نت تحقیقات صورت بگیرد و باراک اوباما نیز تأکید کرده است که حاضر به تحمل چنین افشاگری‌هایی نیست.
XS
SM
MD
LG