لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۱

اپوزیسیون سوریه: در حمله شیمیایی نیروهای دولتی بیش از ۶۵۰ نفر کشته شده‌اند


جنازه افرادی که به گفته اپوزیسیون سوریه توسط گاز سمی در حومه دمشق کشته شده‌اند. ۲۱ اوت ۲۰۱۳
جنازه افرادی که به گفته اپوزیسیون سوریه توسط گاز سمی در حومه دمشق کشته شده‌اند. ۲۱ اوت ۲۰۱۳
دو گروه از گروه‌های اپوزیسیون سوریه روز چهارشنبه ۳۰ مرداد نیروهای ارتش بشار اسد را متهم به حمله با «گاز سمی» به محلی در حومه دمشق کردند. این در حالی است که تلویزیون دولتی سوریه این ادعا را تکذیب می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو گروه به نقل از فعالان اپوزیسیون می‌گویند که نیروهای دولتی روز چهارشنبه «راکت‌هایی با کلاهک گاز سمی» به سوی مخالفان پرتاب کرده‌اند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است می‌گوید که این حمله «شدید» بوده و محلات زَمَلکا، عَربین، و عین تَرما در شرق دمشق را هدف قرار داده و «ده‌ها» کشته برجای گذاشته است.

شورای ائتلاف ملی سوریه: در حمله شیمیایی نیروهای سوری صدها نفر کشته شده اند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:04 0:00

گروه دیگر اپوزیسیون به نام «کمیته هماهنگی محلی» می‌گوید که «۶۵۰ نفر» بر اثر این حمله کشته یا مجروح شده‌اند.

در همین حال شبکه خبر «العربیه» که از دبی پخش می‌شود گزارش می‌دهد که بر اثر حمله نیروهای بشار اسد با گاز سمی «دست‌کم ۵۰۰» نفر در حومه شرقی دمشق کشته شده‌اند.

این گزارش‌ها هنوز از سوی منابع مستقل تأیید نشده و تلویزیون دولتی سوریه در همین روز گزارش‌ها مبنی بر استفاده نیروهای بشار اسد از گاز سمی را تکذیب کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تلویزیون سوریه به نقل از یک منبع رسمی دولت این کشور گفته‌است که این گزارش‌ها «هیچ صحتی ندارد» و هدف از مخابره این گزارش‌ها «منحرف کردن توجه تیم بازرسان سازمان ملل» است.

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بریتانیا قصد دارد پرونده اتهام استفاده دولت سوریه از گاز سمی را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد.

بنا بر این گزارش، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز چهارشنبه با اعلام این خبر گفته‌است که در صورت اثبات درست بودن این مدعا، این خبر باعث «نگرانی عمیق» است و «به معنی تشدید تکان‌دهنده درگیری‌ها است.»

متهم کردن دولت بشار اسد به این حملات در حالی صورت می‌گیرد که تیمی ۲۰ نفره از بازرسان سازمان ملل به سرپرستی «آکه سلستروم» سوئدی روز یک‌شنبه ۲۷ مرداد وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد تا در مورد احتمال استفاده از جنگ‌افزار شیمیایی در جنگ داخلی این کشور تحقیق کند.

این تیم قرار است از روستای خان‌العسل واقع در غرب شهر حلب و دو محل دیگر که «به دلایل امنیتی» نام آن‌ها مخفی مانده‌است بازرسی کنند.

دولت سوریه همواره ادعاهای اپوزیسیون مبنی بر استفاده ارتش سوریه از جنگ‌افزار سمی و شیمیایی را تکذیب می‌کند و به نوبه خود اپوزیسیون را متهم به استفاده از این نوع سلاح‌ها می‌کند.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه پس از ارسال گزارش روز چهارشنبه خود در مورد استفاده نیروهای دولتی از گاز سمی از تیم سازمان ملل و همه سازمان‌های بین‌المللی خواسته است «تا از مناطق مورد حمله بازدید کنند و هرچه زودتر ملزومات پزشکی و غیره را به آسیب‌دیدگان برسانند.»
XS
SM
MD
LG