لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۲

گالوپ: ایران جزو ۱۰ کشور اول جهان از نظر مشقت زندگی روزمره مردم


موسسه نظرسنجی گالوپ نتايج تحقيقات و نظر سنجی خود در ۱۴۳ کشور جهان را که به بررسی وضعيت زندگی مردم و پيش‌بينی آنها از آينده اختصاص يافته است، منتشر کرد.

در اين نظر سنجی درصد بالايی از ايرانيانی که به سئوالات گالوپ پاسخ داده‌اند، معتقدند که زندگی آنها همراه با رنج و مشقت است و به آينده بهتر هم اميد چندانی ندارند.

در نظر سنجی موسسه گالوپ ايران جزو ۱۰ کشور صدر جدول است که درصد بالايی از شهروندانش معتقدند با رنج و مشقت زندگی روزمره خود را پيش می‌برند.

در اين نظر سنجی همانند سال‌های پيش، بلغارستان با بالاترين تعداد کسانی که زندگی خود را سخت و طاقت فرسا می‌دانند در صدر جدول قرار گرفته و ايران هم رديف کشورهايی مانند ماداگاسکار و مقدونيه است.

در رده‌بندی موسسه گالوپ، ۳۹ درصد از شهروندان بلغارستان وضعيت زندگی خود را همراه با سختی‌های زياد بويژه برای کسب درآمد توصيف کرده‌اند و ۳۱ درصد از ايرانی‌ها هم وضعيت مشابهی دارند.

اين در حالی است که در نظر سنجی سال ۲۰۱۱ تنها ۲۶ درصد ايرانی‌ها وضعيت خود را نامناسب توصيف کرده بودند.

در جدول سال ۲۰۱۲، کشورهای جنگ زده‌ای مانند سوريه، افغانستان و عراق با اختلاف کمی وضعيت بهتری از ايران دارند.

نظرسنجی موسسه گالوپ در ۱۴۳ کشور جهان و از طريق مصاحبه‌های حضوری و يا تلفنی در هر کشور و با شرکت دستکم ۱۰۰۰ شهروند ۱۵ سال به بالا انجام شده است.

موسسه گالوپ پاسخ‌های شرکت کنندگان در نظر سنجی درباره وضعيت زندگی روزمره و پيش بينی وضعيت آينده آنها را بر اساس شاخص‌های خود به سه دسته تقسيم کرده است.

کسانی که درآمد نسبتا بالايی دارند، از سلامت جسمی بهتری برخوردارند، دارای تحصيلات عاليه هستند و محيط کاری خوبی دارند در دسته اول جای می‌گيرند. بر پايه ارزيابی‌های گالوپ اين دسته از مردم بيشتر در کشورهای پيشرفته و ثروتمند جهان مانند قطر، سوئد، نروژ، امارات متحده عربی، استراليا، تايلند، سوئيس و چندين کشور اروپايی زندگی می‌کنند.

دسته دوم کسانی هستند که گالوپ از آنها به عنوان شهروندانی که روزگار خود را با تقلا و کشمکش سپری می‌کنند ياد کرده است. به نوشته گالوپ، اين گروه از مردم بيشتر نگران اوضاع مالی خود در زندگی روزمره هستند.

دسته سوم هم کسانی هستند که تامين نيازهای اوليه زندگی مانند غذا و مسکن برای آنها بسيار مشکل است.

مصاحبه های حضوری و تلفنی گالوپ در ايران از اواخر آذر ماه تا اواسط دی سال گذشته انجام شده است.

ضريب خطا در اين نظرسنجی با در نظر گرفتن شرايط مصاحبه و چگونگی طرح سئوالات حداکثر بين ۱.۷ تا ۵.۶ درصد اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG