لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

۱۹۰ میلیارد تومان کمک دولتی؛ از «جشنواره عمار» تا «موسسه مهدویت»


محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری، جزئیات بودجه ۹۳ را برای خبرنگاران تشریح کرد
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری، جزئیات بودجه ۹۳ را برای خبرنگاران تشریح کرد
دولت یازدهم بر اساس لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، ۱۹۰ میلیارد تومان به ۵۱ شخص حقوقی غیردولتی کمک می‌کند.

از این میزان کمک در نظر گرفته شده دولت، ۱۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در قالب اعتبارات هزینه‌ای، به این ۵۱ شرکت، موسسه، نهاد و دانشگاه غیردولتی اعطا خواهد شد تا هزینه‌های جاری خود را از این محل تامین کنند و بیش از ۷۰ میلیارد تومان باقی مانده کمک‌های دولت به این اشخاص حقوقی به عنوان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است که باید صرف خرید، تعمیر، بازسازی و توسعه ساختمان‌های مربوط به کمک گیرندگان شود.

در میان این ۵۱ شخصیت حقوقی غیردولتی بیشترین کمک دولت در قالب اعتبارات هزینه‌ای، ‌ با تخصیص ۱۴ میلیارد تومان به سازمان تبلیغات اسلامی اختصاص یافته است.

پس از سازمان تبلیغات اسلامی، «اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان» با پیش بینی پرداخت ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، بیشترین کمک دولت را در سال ‌آینده دریافت خواهد داشت.

کمک به «موسسات فرهنگی و دینی استان‌ها» با ۷ میلیارد و دویست میلیون تومان، «بنیاد دعبل خزاعی»، با پیش بینی پرداخت بودجه‌ای به میزان ۶ میلیارد تومان در رده‌های بعدی اشخاص حقیقی و برنامه‌هایی قرار گرفته‌اند که در لایحه بودجه سال ۹۳، کمک دریافت می‌دارند.

در لایحه بودجه سال آینده کشور، «طرح زیارت» و «شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه»، هر کدام با پیش بینی دریافت کمک دولتی به میزان ۲۵ میلیارد تومان در قالب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، در صدر اشخاص حقیقی قرار گرفته‌اند که می‌تواند این کمک را به منظور خرید، ساخت و ساز یا تعمیر و بازسازی ساختمان‌های مورد نیاز خود هزینه کنند.

در فصل بررسی مواد و ردیف‌های بودجه، این ردیف از لایحه بودجه، یعنی کمک‌های دولت به اشخاص حقوقی غیردولتی با حساسیت‌ها و واکنش‌هایی همراه می‌شود.

معروف‌ترین این واکنش‌ها، در بودجه سال ۸۸ و با اختصاص بودجه ۳۳۷ میلیون تومانی دولت به «بنیاد فرهنگی حمید مولانا»، مشاور محمود احمدی‌نژاد اتفاق افتاد که تکرار این میزان کمک در بودجه سال ۸۹ با واکنش نمایندگان همراه شد که در بررسی و تصویب لایحه بودجه در مجلس‌، نمایندگان رای به حذف این ردیف بودجه شدند.

در کمک‌های پبیش بینی شده دولت یازدهم، به اشخص حقوقی غیردولتی درلایحه بودجه سال آینده نیز، می‌توان ردپای شرکت‌هایی را یافت که به اعتبار توجه ویژه مقام‌های عالی نظام جمهوری اسلامی مشمول چنین کمک‌هایی شده‌اند.

از جمله این اشخاص حقوقی، «بیناد حکمت اسلامی صدرا» ست که ریاست آن به عهده آیت الله محمد خامنه‌ای، برادر رهبر جمهوری اسلامی ایران است که سال آینده بودجه‌ای ۲ میلیارد تومانی به عنوان کمک مالی از دولت می‌گیرد.

«مجمع عالی حکمت اسلامی»، نیز از جمله نهادهایی است که بر اساس لایحه بودجه سال آینده، کمکی معادل یک میلیارد تومان از دولت دریافت خواهد کرد، موضوع کار این مجمع که احیا و غنابخشی به فلسفه اسلامی است، از علاقمندی‌های آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

حمید پارسانیا و مرتضی جوادی آملی از جمله اعضای هیات مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی هستند.

مرتضی جوادی آملی، فرزند آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، علاوه بر عضویت در هیات مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی، ریاست بر «موسسه اسرا» را نیز برعهده دارد که قرار است بر اساس لایحه بودجه کمکی به میزان ۵ میلیارد تومان از دولت دریافت کند.

اما در میان اسامی شرکت‌ها، نهاد‌ها، ‌ موسسات و در کل اشخاص حقوقی غیردولتی دریافت کننده کمک‌های دولتی، نام دو شخصیت حقوقی جالب توجه‌تر از بقیه است.

جشنواره «مردمی» فیلم با بودجه دولت

یکی از این شخصیت‌های حقوقی، «جشنواره عمار» است که سال آینده یک میلیارد تومان کمک دولتی خواهد گرفت، این شخصیت حقوقی که نام کامل آن «جشنواره مردمی فیلم‌ عمار» است، تا کنون چند جشنواره فیلم برگزار کرده است.

وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران، فرج‌الله سلحشور، کارگردان سریال یوسف پیامبر و از حامیان محمود احمدی‌نژاد، نادر طالب‌زاده، تهیه‌کننده تلویزیون و مستندساز و از حامیان محمود احمدی‌نژاد و ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما و سازنده فیلم قلاده‌های طلا، سعید قاسمی از فرماندهان پیشین سپاه و حسن عباسی،‌ تحلیلگر سیاسی اصولگرا، از جمله گردانندگان و اعضای هیات داوران دوره‌های مختلف این جشنواره هستند.

گردانندگان جشنواره فیلم عمار، در دی ماه سال ۹۱، دیداری با راهبر جمهوری اسلامی ایران داشتند. در آن دیدار آیت الله خامنه‌ای از نام‌گذاری این جشنواره به نام عمار، یکی از یاران و نزدیکان پیامبر اسلام، ابراز خرسندی کرده بود.

ردیف «حمایت از فیلم های فاخر دینی» نیز در این فهرست، ۵ میلیارد تومان کمک دولتی دریافت خواهد کرد، اما مشخص نیست کدام نهاد دولتی یا غیر دولتی متولی کمک و پرداخت این کمک ۵ میلیارد تومانی به فیلم سازان است و اصولا تشخیص «فاخر بودن دینی» یک فیلم با کیست.
ردپای «جریان انحرافی» در بودجه

«موسسه آینده روشن (مهدویت)»، نیز از جمله شخصیت‌های حقوقی غیردولتی است که در لایحه بودجه سال آینده، ششصد میلیون تومان کمک مالی دریافت خواهد کرد، جالب آنکه اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد که اصولگرایان حامی رهبر جمهوری اسلامی از او با عنوان «لیدر جریان انحرافی» نام می‌برند، در بهمن ماه سال ۸۸، خود را بنیانگذار این موسسه خوانده بود.

مسوولان وقت موسسه آینده روشن،‌‌ همان زمان با صدور اطلاعیه‌ای تصریح کرده بودند که موسسین این موسسه، «جمعی از فضلای قم» بوده‌اند اما بنا بر مصالح اداری آقای مشایی در هنگام تصدی ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هیات رئیسه این موسسه را برای مدتی همراهی کرده بود.

اما در آگهی تاسیس شرکت موسسه آینده روشن بشریت، مربوط به سال ۸۴، اسامی اسفندیار رحیم مشایی به عنوان رئیس هئیت مدیره، حمید بقایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی در دولت محمود احمدی‌نژاد و کاظم کیاپاشا، از بازداشت شدگان مرتبط با پرونده موسوم به جریان انحرافی، به عنوان اعضای هیات مدیره این موسسه، آمده است.

از‌‌ همان زمان تا کنون نیز مسعود‌پور سیدآقایی، سمت مدیرعاملی این موسسه غیردولتی که قرار است ۶۰۰ میلیون تومان از کمک‌های دولتی بهر‌ه‌مند شود را برعهده داشته است.

تدریس «عدالت» با بودجه دولت


«دانشگاه غیردولتی- غیرانتفاعی عدالت» نیز از دیگر گیرندگان کمک در فهرست اشخاص حقوقی دریافت کمک‌های دولتی در لایحه بودجه سال‌ آینده است که یک میلیارد تومان کمک دریافت خواهد کرد.

اعضای هیات موسس این دانشگاه، آیت الله محمود شاهرودی، رئیس پیشین قوه قضاییه، علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه در زمان ریاست آیت الله شاهرودی و پرویز داودی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم هستند.

دانشگاه امام صادق، دانشگاه ادیان مذاهب، موسسه غیرانتفاعی دانشگاه علوم انسانی مفید، دانشگاه شهید مطهری از جمله دیگر دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تحصیلی غیردولتی هستند که بر اساس لایحه بودجه سال‌ آینده کمک هایی از دولت دریافت خواهند کرد.

فهرست شماری دیگر از اشخاص حقوقی غیردولتی که سال آینده از کمک‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند همراه با میزان کمک پیشنهادی آن‌ها در جدول ضمیمه آمده است.


ردیف عنوان میزان کمک ردیف عنوان میزان کمک
۱ طرح آستان مقدس حضرت امام ۲۳ ۱۱ بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای ۳
۲ دانشگاه شهید مطهری ۵ ۱۲ بنیاد سعدی ۳
۳ ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ۵ ۱۳ موسسه فرهنگی بصیرت ۳
۴ بسیج دانش آموزی ۵ ۱۴ موسسه غیرانتفاعی دانشگاه علوم انسانی مفید ۲.۵
۵ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۴.۵ ۱۵ اقلیت‌های دینی ۲.۵
۶ سازمان‌های دانش آموزی ۴.۵ ۱۶ سازمان مدارس معارف اسلامی ۲.۵
۷ دائره‌المعارف بزرگ اسلامی ۴ ۱۷ اتاق تعاون ۲
۸ دانشگاه امام صادق ۳.۵ ۱۸ فدراسیون بین‌المللی ورزشهای زورخانه‌ای ۲
۹ دانشگاه ادیان مذاهب ۳.۵ ۱۹ موسسه تسنیم نور ۱.۵
۱۰ موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ۳ ۲۰ مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی ۱.۵
ارقام کمک‌ها به میلیارد تومان است.
ترتیب نام اشخاص حقوقی دریافت‌کننده کمک‌های دولتی بر اساس میزان رقم کمک‌هاست.
XS
SM
MD
LG