لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

توافق ظریف و اشتون؛ دور تازه مذاکرات هسته‌ی ۲۹ بهمن


 دیدار ظریف و اشتون در مونیخ: عکس از توییتر سخنگوی اشتون
دیدار ظریف و اشتون در مونیخ: عکس از توییتر سخنگوی اشتون
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی جمعه شب در مونیخ توافق کردند که دور تازه مذاکرات هسته‌ای برای انجام «گام نهایی» ۲۹ بهمن ماه در شهر وین آغاز شود.

مایا کوتسیانچیچ، سخنگوی کاترین اشتون، در مونیخ به خبرنگار رادیو فردا گفت که محمد جواد ظریف و کاترین اشتون در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند و تاریخ مورد توافق برای دور تاز گفت‌وگوها ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن ماه) است.

سخنگوی اشتون گفت که نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی گفت‌وگوی «بسیار قابل توجهی» با محمد جواد ظریف داشت که مهمترین نتیجه آن همان تاریخ دور تازه مذاکرات در مقر اروپایی سازمان ملل در شهر وین است.

مایا کوتسیانچیچ گفت که اشتون بسیار راغب است که با محمد جواد ظریف گفت‌وگوهای هسته‌ای را به پیش ببرد.

سخنگوی اشتون افزود مدیران سیاسی گروه ۱+۵ در مذاکرات وین شرکت خواهند کرد و اشتون نمایندگی آنها را برعهده خواهد داشت.

به گفته کوتسیانچیچ این احتمال وجود دارد که دور تازه گفت‌وگوها در وین چند روز به درازا بکشد.

این مذاکرات در حالی قرار است آغاز بشود که دو طرف٬ این دور از گفت‌وگوها را دشوار ارزیابی کرده‌اند.

ایران پیش از توافق موقت شش ماهه با گروه ۱+۵ خواستار روشن شدن گام نهایی یا همان نتیجه مذاکرات در پایان راه بود.

ایران همچنین خواستار عادی شدن برنامه هسته‌ای، بازگشت پرونده ایران از شورای امنیت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رفع کامل تحریم‌ها با حفظ غنی‌سازی در انتهای مذاکرات شده است.

پنجشنبه سوم بهمن ماه حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در مجمع جهانی اقتصاد، با اشاره به توافق شش ماهه ایران و گروه ۱+۵ تاکید کرد که این آغاز راه است و ایران به دنبال توافق نهایی و عادی شدن روابطش با کشورهای جهان است.

روحانی در داووس گفت: «طرفین با تلاش و جدیت، توانستند یک توافق اولیه را که شالوده و بنیادِ توافق جامع و نهایی خواهد بود، ترسیم و تایید کنند. لذا آنچه در دست داریم، نه تنها یک توافقِ مقطعی و موقت در یک موضوع خاص نیست، بلکه پیش درآمد و زمینه‌ای برای توافق و تعاملات بعدی است.»

۲۵ دی ماه امسال عباس عراقچی معاون وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره‌کنندگان تاکید کرده بود که مذاکرات نهایی «کار بسیار سختی خواهد بود چرا که در گام نهایی با موضوعاتی مواجه هستیم که تصمیم‌گیری درباره آنها به شدت سخت است».

وی در توضیح دشواری گام آخر گفت: «اولین موضوع همین است که زمان توافق چندسال باشد. ممکن است آنها (۱+۵) یک تعداد سال در ذهنشان باشد و ما یک مقدار کمتر یا بیشتر.»

عباس عراقچی افزوده بود: «قرار ما بر این است که مذاکرات گام نهایی بیشتر از یک سال طول نکشد٬ یعنی وارد مذاکراتی که بخواهد کش‌دار و طولانی باشد٬ نخواهیم شد.»
XS
SM
MD
LG