لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۲

حسن روحانی وارد شانگهای چین شد


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به منظور شرکت در اجلاس «تعامل و اعتمادسازی در آسیا»، سیکا، روز سه‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت وارد فرودگاه پودونگ در شانگهای چین شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، سخنان آقای روحانی پیش از سفر به شانگهای را بازتاب داده است که اجلاس منطقه‌ای نظیر اجلاس سیکا را برای ایجاد صلح و ثبات در جهان موثر می‌داند.

آقای روحانی همچنین از دیدار دو جانبه خود با رئیس جمهوری چین خبر داده است که پس از این اجلاس در روز پنج‌شنبه انجام خواهد شد.

به گفته او، سال‌هاست که روابط تجاری ایران معطوف به شرق و کشورهایی نظیر چین، ژاپن و هند بوده و از این نظر روابط دوجانبه با چین اهمیت بسیاری برای تهران دارد.

دیدار احتمالی روحانی و پوتین

در همین حال رسانه‌های روسی از جمله خبرگزاری اینترفکس، احتمال دیدار حسن روحانی با همتای روسی او، ولادیمیر پوتین، را مطرح کرده‌اند که در حاشیه اجلاس سیکا انجام خواهد شد، اما منابع رسمی در ایران این خبر را هنوز تایید نکرده‌اند.

ایرنا بر اساس اعلان دفتر رئیس جمهوری ایران نوشته است که آقای روحانی در نشست سران سیکا سخنرانی می‌کند و «به احتمال زیاد دیدارهایی دوجانبه با همتایان خود یعنی سران کشورهای شرکت‌کننده خواهد داشت».

دیدار با جمعی از ایرانیان مقیم چین و کارکنان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در این کشور نیز از دیگر برنامه‌های حسن روحانی در این سفر عنوان شده است.

آقای روحانی را در این سفر محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه)، بیژن زنگنه (وزیر نفت)، عباس آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، اکبر ترکان (مشاور رئیس جمهوری)، محمد نهاوندیان (رئیس دفتر رئیس جمهور) و حسین فریدون (دستیار ویژه رئیس جمهور) همراهی می‌کنند.

نشست سران کشورهای عضو سیکا هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. در حال حاضر ۲۲ کشور عضو سیکا هستند، از جمله، ترکیه، افغانستان، کره جنوبی، هند، پاکستان و قزاقستان.
XS
SM
MD
LG