لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

اوباما می‌گوید اختیار مداخله در پرونده جریمه بانک فرانسوی را ندارد


به دنبال افزایش نارضایتی‌ها در اروپا و درخواست غیررسمی فرانسه برای بازبینی دولت آمریکا در پرونده جریمه ۱۰ میلیارد دلاری بانک «بی‌ان‌پی پاریبا»، باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، احتمال دخالت خود در این پرونده را رد کرد.

در هفته جاری در خبرها آمد که بانک فرانسوی بی‌ان‌پی پاریبا به اتهام نقض تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی به پرداخت ده میلیارد دلار جریمه نقدی محکوم شده است.

آمریکا پیشتر نیز چند بانک اروپایی را به دلیل نقض تحریم‌های واشینگتن علیه برخی کشورها از جمله ایران جریمه کرده بود، اما مبلغ جریمه این بانک فرانسوی تاکنون بی‌سابقه است.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، آقای اوباما روز پنج‌شنبه، ۱۵ خردادماه، بعد از دیدار «گروه هفت» در کنفرانسی خبری خاطرنشان کرد که نظام قضایی در آمریکا مستقل است و سیاست در آن قدرت مداخله ندارد.

قبلا فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، گفته بود که در جریان کنفرانس سران کشورهای عضو گروه هفت با باراک اوباما پیرامون جریمه بانک فرانسوی «بی‌ان‌پی پاریبا» گفت‌وگو خواهد کرد.

آن طور که در گزارش وال استریت جورنال آمده است، آقای اوباما اشاره کرده است که در ضیافت روز پنج‌شنبه به فرانسوا اولاند گفته است که در این پرونده دخالت نخواهد کرد.

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید که چنین جریمه هنگفتی بر اقتصاد فرانسه و اروپا تاثیر منفی خواهد داشت.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز ۱۵ خردادماه گزارش داد که یرون دیسلبلوم، رئیس گروه وزیران اقتصاد کشورهای عضو منطقه یورو، از جریمه سنگین بانک فرانسوی و دیگر بانک‌های اروپایی توسط آمریکا اظهار نارضایتی کرده و این جریمه‌ها را «بسیار سنگین» و «مخرب» توصیف کرده است.

وی گفت که وقتی به مبلغ جریمه‌هایی که آمریکا بر دوش بانک‌های اروپایی می‌گذارد نگاه می‌کنیم، بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع شکل می‌گیرد، «این موضوعی است که به عصبانیت بی‌حدی دامن می‌زند».

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ روز چهارشنبه از «نارضایتی» شرکت‌های اروپایی از افزایش تجارت شرکت‌های آمریکایی با ایران در حالی خبر داده بود که همگان در اروپا از تحریم‌های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی لطمه دیده‌اند.

بلومبرگ روز چهارشنبه، ۱۴ خردادماه، گزارش داد که گرچه هنوز حجم تجارت شرکت‌های اروپایی با ایران ۲۰ برابر تجارت شرکت‌های آمریکایی با این کشور است، حجم بازرگانی آمریکا و ایران از سال ۲۰۱۱ تاکنون «حدود ۳۵ درصد» افزایش یافته، اما تجارت اروپا و ایران در همین بازه زمانی «تا ۷۷ درصد» کاهش یافته است.
XS
SM
MD
LG