لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

شهر «تل عفر» در نزدیکی موصل سقوط کرد


این تصاویر منسوب به گروه داعش است که گلوله‌باران دست‌جمعی ده‌ها تن را که دست‌هایشان بسته شده، نشان می‌دهد.
این تصاویر منسوب به گروه داعش است که گلوله‌باران دست‌جمعی ده‌ها تن را که دست‌هایشان بسته شده، نشان می‌دهد.
شهر «تل عفر» در نزديکی موصل پس از ۲۴ ساعت درگيری در اطراف آن، بامداد دوشنبه به تصرف نيروهای داعش درآمد و سقوط کرد.

مقام‌های عراقی ابتدا این خبر را تکذيب کردند اما خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشيتدپرس صحت اين خبر را به نقل از شهردار و برخی ساکنان اين شهر تاييد کرده‌اند.

«تل عفر» شهری دويست‌هزار نفری در نزديکی موصل (۶۰ کيلومتری) است که ساکنان آن عمدتا ترکمن‌های شيعه هستند.

در روزهای اخیر، نيروهای ارتش عراق عمليات گسترده‌ای عليه شبه‌نظاميان گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش و ديگر گروه‌های شبه‌نظامی که بخش‌هايی از مناطق شمال عراق را تصرف کرده‌اند، آغاز کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ارتش عراق، شهرهای تکريت مرکز استان صلاح‌الدين و مناطقی در جنوب شهر موصل مرکز استان نينوا را به شدت بمباران کرد.

هم زمان تصاويری (در بالا) منسوب به عملکرد شبه‌نظاميان «دولت اسلامی عراق و شام» منتشر شده که در آنها اعدام دست‌جمعی و گروهی ده‌ها تن از اسيران نشان داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری های ایران، نيچروان بارزانی، نخست وزير اقليم کردستان عراق، دوشنبه به تهران سفر کرده تا درباره بحران عراق با برخی مقام‌های ايرانی از جمله علی شمخانی دبير شورای عالی امنيت ملی گفت و گو کند.

در همین حال، گزارشی تازه در روزنامه وال‌استريت ژورنال می‌گويد آمريکا خود را برای گفت‌وگوهای احتمالی با ايران درباره رخدادهای عراق آماده می‌کند، هرچند به گفته مقام‌های آمريکايی هنوز مشخص نيست اين گفت‌وگوها از چه کانالی انجام شود.

در گزارشی که در وب‌سايت اين روزنامه منتشر شده و نسخه چاپی آن قرار است روز دوشنبه ۲۶ خرداد (در آمريکا) منتشر شود، به گفته هایی از مقام‌های آمريکا اشاره شده است.

حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، ۲۴ خرداد ماه گفته بود «همه کشورها بايد کمک کنند تا با داعش مقابله شود. آمريکا هم در اين زمينه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمريکا عليه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با اين کشور فکر کرد.»

آقای روحانی در بخشی ديگر از سخنان خود گفته بود «عراق خود قادر است تروريسم را دفع کند اما اگر از ايران کمک بخواهد ايران در چارچوب قوانين بين‌المللی آماده ارایه هرکمکی است.»
XS
SM
MD
LG