لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

«هشت سرباز جمهوری آذربايجان» در درگيری با نيروهای ارمنستان کشته شدند


مانور نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان
مانور نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان

جمهوری آذربايجان روز جمعه اول ماه اوت اعلام کرد که هشت سرباز اين کشور در درگيری با نيروهای ارمنستان در نزديکی قره باغ کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت دفاع آذربايجان گفته است که طی چندروز گذشته نيروهای ارمنستان فعاليت های خود را افزايش داده و به مواضع نيروهای اين کشور حمله کرده اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربايجان می گويد، نيروهای شناسايی و تخريب جمهوری ارمنستان کوشيده اند تا از خطوط مقدم بين نيروهای دو کشور نفوذ کنند، که نيروهای جمهوری آذربايجان مانع عمليات آنها شده اند.

اين وزارتخانه تصريح کرده است:«در نيتجه درگيری ها سه روز گذشته ۸ سرباز جمهوری آذربايجان کشته شده اند.»

در همين حال، وزارت دفاع جمهوری آذربايجان گفته است که نيروهای ارمنستان متحمل تلفاتی شده اند.

از سوی ديگر يک مقام ارشد وزارت دفاع ارمنستان به خبرگزاری فرانسه گفته است که گروه های خرابکار تلاش کرده اند که به مواضع نيروهای ارمنستان نفوذ کنند که پاسخ نيروهای اين کشور مواجه شدند و دستکم ۱۴ نفر از آنها کشته شدند.

اين مقام وزارت دفاع ارمنستان گفته است: نيروهای جمهوری آذربايجان در کمين نيروهای ما افتادند و ۱۴ نفر از آنها کشته و تعداد زيادی زخمی شدند. ولی به نيروهای ارمنستان هيچ آسيبی نرسيد.

اين در حالی است که مقام های دولتی در قره باغ می گويند در جريان حمله نيروهای آذربايجان دستم کم دو سرباز ارمنستان کشته شدند.

مناقشه آذربايجان و ارمنستان بر سر منطقه «ناگورنو قره باغ»( يا قره باغ کوهستانی) از سال ۱۹۸۸ اغاز و در نهايت به جنگ بين دو کشور و تصرف اين منطقه توسط ارمنستان منجر شد.

دولت ارمنستان در آغاز مناقشه قره باغ از جدايی طلبان در اين منطقه حمايت کرد. جدايی طلبان در سال ۱۹۹۱ رفرنداومی را برگزار کردند،‌اما آذربايجانی ها آن را تحريم کردند.

به گزارش خبرگزاری فراسنه در جريان جنگ بين جمهوری آذربايجان و ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ دست کم ۳۰ هزار نفر کشته شدند. مذاکرات بين دوکشور از ۱۹۹۴ تاکنون برای دستيابی به صلح نتيجه ای درپی نداشته است.

هرچند از سال ۱۹۹۴ بين دو کشور موقتا آتش بس برقرار شده اما درگيری های پراکنده ای بين دو طرف طی سال های اخير رخ داده است.

XS
SM
MD
LG