لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۱۵

ژنرال آلن: با ایران ائتلاف نداریم اما نقشی برای ایفا کردن دارد


ژنرال جان آلن
ژنرال جان آلن

ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا جان آلن، هماهنگ‌کننده ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته است، آمریکا با ایران ائتلافی دو طرفه علیه «حکومت اسلامی» ندارد؛ هرچند تصدیق می‌کند این کشور نقشی برای ایفا کردن دارد.

ژنرال آلن افزوده است «و هر جا که این نقش کمکی کرده است، ما آن را تشویق کرده‌ایم».

این فرمانده ارشد پیشین آمریکا می‌گوید «ایران منافع و روابطی گسترده در عراق دارد، و «داعش» برای منافع ایران نیز تهدیدی به شمار می‌رود».

به گفته او ایران می‌تواند نقشی سازنده در حمایت از عراقی‌ها ایفا کند تا «برای دولت [حیدر] عبادی (نخست‌وزیر عراق)، این موقعیت ایجاد شود که دولتی برای همه عراقی‌ها باشد و نه فقط شیعیان».

در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود اهدافی مشترک، خط قرمزها کنار گذاشته نشده و آمریکا با ایران در مبارزه خود علیه حکومت اسلامی وارد هماهنگی نمی‌شود؛ ژنرال آلن می‌گوید «این تصمیمی‌ست نهایی که در جای دیگر گرفته می‌شود. ما در حال حاضر مشغول گفت‌وگوهای اتمی با ایرانی‌ها هستیم…»

هماهنگ‌کننده ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی در عین حال گفته است همکاری بین‌المللی در این مورد، موقعیت ایجاد مشارکتی جدید را به وجود آورده است.

به گفته این ژنرال ارتش آمریکا «اکنون زمان مهمی است؛ زمانی که بسیاری کشورها با زمینه‌هایی متفاوت، نقطه‌‌نطری مشترکی دارند که موقعیتی برای ایجاد مشارکتی جدید در تلاش‌هایی که می‌تواند نتیجه‌ای واقعی بدهد، ایجاد شده است».

او اما تاکید کرده است که دولت سوریه نمی‌تواند بخشی از تلاش‌ها باشد.

او در عین حال در بخشی از مصاحبه خود افزوده است که آموزش شورشیان میانه‌روی سوری، ممکن است روند کندی داشته باشد.

ژنرال آلن می‌گوید باید انتظارات درستی در این مورد داشت؛ «این موضوع (آموزش شورشیان) زمان می‌برد. در واقع ممکن است سال‌ها طول بکشد».

کنگره آمریکا طرح دولت آن کشور برای تجهیز و آموزش گروهی که واشینگتن شورشیان میانه سوری می‌داند، را برای مقابله با شبه‌نظامیان افراطی «حکومت اسلامی» تصویب کرده است.

این طرح خود بخشی از تلاش‌های ایالات متحده برای مبارزه با اسلام‌گرایان تندرو به شمار می‌رود که رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی علیه آنها شده است.

آمریکا حملاتی هوایی را به این گروه و برخی دیگر شبه‌نظامیان افراطی در سوریه و نیز در عراق انجام داده است.

در عراق کشورهای فرانسه و بریتانیا و در سوریه برخی متحدان عرب ایالات متحده به حملات هوایی پیوسته‌اند.

XS
SM
MD
LG