لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۵

علاءالدین بروجردی: مذاکرات عمان، چالشی، جدی و تلخ بود


علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران
علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، مذاکرات تهران و گروه ۱+۵ در پایتخت عمان را «چالشی ،جدی و تلخ » خواند و گفت که پذیرش پروتکل الحاقی پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای توسط ایران در حوزه اختیارات مجلس است.

علاءالدین بروجردی روز پنج شنبه ۲۲ آبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری دانشجو گفت: «نمایندگان مجلس هفتم از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی جلوگیری کرده‌اند، اگر بخشی از توافق نهایی پروتکل الحاقی باشد حتما مجلس ورود می‌کند؛ ظریف هم چندین بار اعلام کرده بود که این مسئله در اختیار مجلس است».

بر پایه پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح‌ هسته‌ای که در دولت محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، امضاء شد اما به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید، بازرسان آژانس مجاز خواهند شد هر زمانی که لازم می‌دانند از تاسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

رضا نجفی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۶ آبان در واکنش به آخرین گزارش آژانس گفته بود که «اگر تمام تحریم‌ها برداشته شده و پرونده هسته‌ای ایران به آژانس برگردد، می‌توانیم اجرای دوباره پروتکل الحاقی را بررسی کنیم».

آژانس در گزارش روز ۱۶ آبان خود با اشاره به درخواست شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس از ایران برای اجرای پروتکل الحاقی گفته بود که جمهوری اسلامی از اجرای این پروتکل که امکان بازرسی‌های سرزده از تاسیسات هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند، سر باز زده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «مذاکرات عمان چالشی، جدی و حتی تلخ بوده است و این کاملا با گفته‌های برخی نمایندگان مجلس مغایرت دارد؛ خطوط قرمز ما تعریف شده است».

وی جزئیاتی در این زمینه ارائه نکرد.

آقای بروجردی همچنین با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت: «تحریم‌ها تماما باید برداشته شده و غنی‌سازی هم به میزانی برسد که اگر نیروگاه بوشهر بعد از توافق ده ساله با روس‌ها سوختش تامین نشود، نیروگاه‌های ایرانی قابلیت تولید سوختش را داشته باشند».

همزمان با مذاکرات سه‌جانبه هسته‌ای ایران با آمریکا و اتحادیه اروپا در مسقط، پایتخت عمان، بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس ایران با صدور بیانیه‌ای بر مواردی چون «عدم پذیرش هر گونه محدودیت در تحقیق و توسعه غنی‌سازی»، «استمرار بهره‌برداری از تاسیسات هسته‌ای فردو» و «لغو کامل تحریم‌ها بلافاصله بعد از انجام توافق» پافشاری کردند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تاسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ عنوان کرده بود.

همزمان با سخنان آقای بروجردی، حسین شیخ‌الاسلام مشاور بین‌الملل رییس مجلس گفت که توافق نهایی مذاکرات هسته‌ای باید به تایید مجلس برسد.

محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری ایران، نیز عصر پنج‌شنبه قضاوت درباره نتیجه مذاکرات هسته‌ای را «زود» دانست و در عین حال گفت: «نکته بسیار مهم که همگان می‌دانند این است که ایران در این مسیر طولانی اتمام حجت کرد».

وی تاکید کرد که نتیجه مذاکرات هسته‌ای هر چه باشد اقتصاد ایران به پیش خواهد رفت.

بر اساس توافق‌ موقت ژنو که پارسال به دست آمد، مهلت ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع و نهایی، روز سوم آذر به پایان می‌رسد.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع رسمی ایرانی و غربی گزارش داده که «بعید است ایران و ۱+۵ بتوانند تا ضرب‌الاجل سوم آذر به توافق نهایی درباره پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی دست یابند».

XS
SM
MD
LG