لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

سناتور آمریکایی: تشدید تحریم‌های ایران از حمایت کافی در کنگره جدید برخوردار است


سناتور مارکو روبیو از اعضای جمهوری‌خواه کنگره
سناتور مارکو روبیو از اعضای جمهوری‌خواه کنگره

یکی از سناتورهای آمریکا می‌گوید، لایحه تشدید تحریم‌های ایران به قدر کفایت در کنگره جدید ایالات متحده طرفدار دارد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، نتواند آن را وتو کند.

مارکو روبیو روز چهارشنبه ۱۰ دی ماه در گفت‌وگو با رادیو «ان‌پی‌آر» آمریکا گفت: «به نظرم ما برای تصویب تحریم‌های اضافی علیه ایران از اکثریتی عالی [در کنگره آینده] برخورداریم، اکثریتی که اجازه وتو را نمی‌دهد و از دولت می‌خواهد در رابطه با هر گونه توافقی که با ایران خواهد داشت با کنگره مشورت کند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از سناتور روبیو پرسیده شد آیا حتی در صورت به مخاطره افتادن توافق با ایران، باز هم به تشدید تحریم‌ها علیه ایران رای خواهد یا نه، که پاسخ او مثبت بود.

آقای روبیو گفته است: «به این خاطر موافقم چون فکر نمی‌کنم که در نهایت توافقی با ایران رخ بدهد».

پیش از این نیز مارک کرک، سناتور جمهوری‌خواه، تاکید کرده بود که رای‌گیری درباره لایحه تشدید تحریم‌های ایران در شمار اولویت‌های اصلی کنگره بعدی ایالات متحده قرار دارد که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است.

با وجود این، آقای کرک اعتقاد دارد که این لایحه حتی از حمایت کافی دمکرات‌ها نیز برخوردار است.

در همین حال سناتور مارکو روبیو بحث ملزم ساختن دولت باراک اوباما برای جلب نظر مساعد کنگره با هر گونه توافق احتمالی با ایران را مطرح کرده است.

به گفته آقای روبیو، بسیاری از سناتورهای آمریکایی موافق تصویب لایحه‌ای در این زمینه هستند که تاکید کند توافق احتمالی با ایران باید به تایید کنگره برسد و اگر هم به هر دلیلی توافق با ایران ممکن نشد، باید تحریم‌ها را تشدید کرد.

دولت باراک اوباما در شرایط کنونی که مذاکرات هسته‌ای با ایران جریان دارد، مخالف تشدید تحریم‌های تهران است و مقامات وزارت خارجه آمریکا در این باره رایزنی‌های متعددی با اعضای کنگره داشته‌اند.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان هم‌اکنون در میانه مذاکرات دامنه‌دار اتمی قرار دارند. این مذاکرات تا شش ماه ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG