لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

کاهش «بیش از ۵۰ درصدی» واردات بنزین به ایران


مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد که متوسط واردات روزانه بنزین ایران از «ده میلیون لیتر» در سال ۹۲ به «چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر» در سال ۹۳ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس کاظمی، مدیر این شرکت زیرمجموعه وزارت نفت، روز چهارشنبه، ۱۷ دی، گفت: «میزان واردات بنزین در سال پیش ١٠ میلیون لیتر بوده است، امسال این مقدار به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر رسیده و منجر به تراز منفی واردات این محصول شده است.»

وی اضافه کرد: «با توجه به روند نزولی واردات بنزین و تحقق طرح‌های افزایش تولید این محصول در کشور، میزان تولید آن در سال آینده به مرز ٧٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.»

شاهرخ خسروانی، معاون مدیرعامل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی ایران، روز سه‌شنبه، ۹ دی، متوسط واردات روزانه بنزین در سال جاری را پنج میلیون لیتر در روز ذکر کرده بود.

به گفته این مقام، افزایش تولید بنزین به ۶۲ میلیون لیتر در روز و همچنین کاهش مصرف باعث کاهش واردات شده است.

به گفته آقای خسروانی، میزان تولید بنزین در ایران در سال گذشته ۵۹ میلیون لیتر در روز و میزان مصرف آن ۶۸ میلیون لیتر در روز بوده است.

سخنان این دو مقام نفتی در حالی است که پیش از این محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت، میانگین واردات روزانه بنزین در سال گذشته را به طور متوسط سه میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر اعلام کرده و گفته بود که «بالاترین حجم واردات نیز در بهمن‌ماه با واردات ده میلیون لیتر در روز رقم خورد.»

محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهوری ایران، روز جمعه،‌ ۲۱ آذر، گفته بود که با نوسازی ناوگان تاکسی‌‌های درون‌شهری و برون‌شهری و باطل شدن تعداد زیادی کارت سوخت «غیرقانونی» در سال‌های ۹۲ و ۹۳ روزانه حدود هفت میلیون لیتر بنزین «صرفه‌جویی شده است».

آقای کاظمی در ادامه سخنان خود گفت که هم اکنون در کلان‌شهرهای تهران، کرج، اراک، تبریز و اصفهان و مشهد بنزین و نفت گاز یورو ۴ توزیع می‌شود.

به گفته مقامات وزارت نفت ایران، از ۱۵ تیرماه به طور متوسط روزانه چهار میلیون لیتر بنزین یورو ۴ وارد کشور شده است.

ایران تا سال ۱۳۸۸، میزان ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تامین می‌کرد، اما به خاطر تحریم‌های غرب در مورد بنزین، مجبور شد کمبود ظرفیت پالایشگاهی تولید بنزین را از طریق تولید این سوخت در مجتمع‌های پتروشیمی و با افزودن سرب یا کاتالیست‌های شیمیایی و بعضاً خطرناک مانند «ام‌تی‌بی‌ای» جبران کند.

«ام‌تی‌بی‌ای» ماده‌ای سمی و به شدت سرطان‌زاست و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است. توزیع بنزین پتروشیمی از ماه‌های ابتدایی دولت حسن روحانی متوقف شد.

توزیع بنزین پتروشیمی از ماه‌های ابتدایی دولت حسن روحانی متوقف شد.

XS
SM
MD
LG