لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۸

وزیر کشور ایران درباره ادعای ورود پول مواد مخدر به انتخابات به مجلس احضار شد


عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور ایران

۳۰ نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خواستار احضار عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، برای توضیح درباره سخنان خود پیرامون ورود پول‌های قاچاق مواد مخدر به سیاست و انتخابات شدند.

حسینعلی حاجی، نماینده شاهین‌شهر و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس به خبرگزاری تسنیم گفته است از آنجایی که آقای رحمانی‌فضلی در گردهمایی روسای ستاد مبارزه با موادمخدر «اتهاماتی را به نظام وارد کردند»، ۳۰ نفر از نمایندگان سوالی را برای پاسخگویی او تهیه کرده و آن را روز دوشنبه، چهارم اسفند، به هیات‌ رییسه مجلس دادند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان یاد شده سخنان روز دوم اسفند وزیر کشور در مورد ورورد پول قاچاق مواد مخدر به سیاست و انتخابات را «افترا» و «چنگ دیگری به صورت نظام مقدس جمهوری اسلامی در حالی که هنوز آثار فتنه از چهره معصوم آن پاک نشده» توصیف کرده اند.

سوال کنندگان همچنین پرسیده‌اند: «پول‌های مورد ادعا معلول فعالیت حوزه‌ای است که مسئولیت مستقیم جلوگیری از آن متوجه جنابعالی است. آیا به جای رفع علت با معلول، دیگران را متهم می‌کنید؟»

عبدالرضارحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، شنبه هفته جاری در گردهمایی ستاد مبازه با مواد مخدر گفته بود که بخشی از پول‌های مربوط به قاچاق مواد مخدر «در حوزه سیاست وارد می‌شود و در قالب کمک در انتخابات و تصمیم‌سازی‌ها مصرف می‌شود».

او افزوده بود: «بخش عظیمی از فساد اخلاقی در کشور به موضوع ورود پول‌های کثیف به سیاست باز می‌گردد».

همزمان اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، در‌‌ همان گردهمایی درباره ورود «پول‌های کثیف به‌ویژه پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر» به عرصه سیاست و انتخابات گفته بود: «هرچند در گذشته مواردی از این دست وجود داشته اما این مسئله در کشور ما موضوع حادی نیست».

سخنان وزیر کشور ایران درباره وورد پول قاچاق مواد مخدر به انتخابات در حالی است که محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری سابق ایران هم روز پنجم آبان در نامه‌ای خطاب به احمدی‌نژاد نوشته بود که جابر ابدالی، از متهمان اختلاس از بیمه ایران، مجموعاً یک میلیارد و دویست میلیون تومان «به قریب ۱۷۰نفر از کاندیداهای مجلس هشتم پرداخت کرده‌ بود که اسناد و کپی چک‌های صادره در پرونده ثبت و ضبط است».

ادعای محمدرضا رحیمی و سخنان وزیر کشور هر دو با اعتراض‌هایی روبرو شده است.

غلامحسین محسنی اژه‌ای در مورد ادعای آقای رحیمی گفته است: رقمی که او ادعا می‌کند به نمایندگان پرداخت شده «بسیار کمتر از یک میلیارد و دویست میلیون تومان است».

نمایندگان معترض به سخنان وزیر کشور در سوال خود آقای رحمانی فضلی را همچنین به «مخدوش کردن انتخابات و سلامت آن» ‌ متهم کرده و از او پرسیده‌اند که بر فرض صحت ادعایش، او به عنوان وزیر کشور و «مسئول، متولی و متصدی» برگزاری انتخابات برای «سیاستگذاری انتخابات چه برنامه‌ای دارد؟» و با چه مجوز شرعی و قانونی چنین «افترایی» را می‌زند و آیا «به بازتاب سخنان خود در رسانه های خارجی فکر کرده است؟»

امضاء کنندگان افزوده‌اند که وزیر کشور با چنین اتهامی در واقع خود را نیز در معرض اتهام قرار می‌دهد چون خود او هم منتخب همین نمایندگان است و لازم است «مستندات مربوطه و مصادیق» ادعاهای خود را ارائه دهد.

خبرگزاری ایلنا نیز گزارش داده است که بهروز نعمتی، عضو هیات رییسه مجلس هم در جلسه علنی روز دوشنبه خطاب به وزیر کشور گفته است «شما خودتان سابقه نمایندگی مجلس دارید٬ امروز هم وزیر کشور هستید؛ این بهتان که نمایندگان پول تبلیغات انتخابات را از قاچاق تامین می‌کنند٬ بهتان بزرگی است که باید پاسخ آن را بدهید».

دور بعدی انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است اسفند سال آینده برگزار شود و از الان جریان‌های سیاسی موسوم به اصولگرا و اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی ایران در اظهارنظرهای تبلیغاتی خود تاکید می‌کنند که برنده آن انتخابات خواهند بود.

XS
SM
MD
LG